Sisukaart
Prindi
 
Viimane uuendus:
April 09. 2011 08:52:03
 
 
 

Tarbijaharidus

Tarbijakoolitust vajab nii tarbija ise kui ka ärimaailm ning ühiskond tervikuna.


Me elame tarbimisühiskonnas. Tarbimine on oluline osa meie igapäevasest elust ning võtab märkimisväärse osa meie rahast ja ajast. Viimase 60 aasta jooksul on tarbijad elanud üle olulisi muutusi oma elustiilis ja tarbimisharjumustes. Tarbimine on enamiku inimeste jaoks „loomulik” ja aktsepteeritud viis identiteedi loomiseks – „ma olen see, mida ja kuidas ma ostan!”


Saadaolevate toodete tohutu hulga ja nende kvaliteedi erinevuste tõttu ei pruugi tarbijad suuta efektiivselt rahuldada oma isiklikke vajadusi ja kaubanduslik areng loob pidevalt uusi kunstlikke vajadusi. Mitte kõik tarbijad ei filtreeri kriitiliselt tööstuse ja reklaamisektori mõjutusi. Seega vajavad kodanikud  teavet, koolitust ja teadlikkust erinevusest tõeliste ja tajutavate vajaduste vahel ning peavad oskama olla valivad, et oma vajadusi tõeliselt rahuldada.
Kiired muutused ja võimalikud riskid tarbimises teevad tarbija jaoks oluliseks arvestada oma tarbimise tagajärgi.


Äri peaks nägema paranenud tarbijakoolitust mitte ohuna, vaid kommertseelise allikana. Tarbijad teevad paremaid valikuid ja nende kõrgemad ootused mõjutavad positiivselt konkurentsivõimet, kuna ettevõtted parandavad oma toodete ja teenuste kvaliteeti.
Ühiskond vajab tarbijakoolitust  Tarbijakoolitus on viis tasakaalustamaks jõudu tootjate ja tarbijate vahel. Tarbijakoolitus püüab julgustada inimesi analüüsima ja tegema väärtushinnangutel põhinevaid otsuseid isiklikul tasandil vajaduste ja soovide suhtes. Tarbijakoolitus võib  aidata inimestel teha otsuseid, mis puudutavad laiemat kogukonda. Tarbijakoolitusega edasiantavad oskused võimaldavad  inimestel kasutada tarbimisteavet, teadlikke otsuste tegemiseks.


Tarbijakoolitus tegeleb oskuste, suhtumiste ja teadmistega, mida nõuab elamine tarbimisühiskonnas. Tarbijakoolitus on lahutamatult seotud elamiseks vajalike põhioskustega. Tarbijakoolitus annab arusaamise, mis on vajalik kodanike arenemisel vastutustundlikult ja targalt tegutsevateks tarbijateks.

 

Tarbimisühiskonnas osalevad nii tootjad kui ka tarbijad. Inimesed osalevad töötajatena toodete ja teenuste tootmises või pakkumises ning nende tarbimises. Töötasu on vajalik, et teenida raha kulutamiseks olulistele asjadele, nagu toit, riided ja eluasemekulud. Kui inimesed teenivad rohkem raha kui nad vajavad, võivad nad seda säästa või kulutada kaupadele vabal valikul. „Me kulutame tarbijana raha, mida teenime tootjana”. Kui palju me teenime, sõltub meie oskustest, teadmistest, kvalifikatsioonist ja töötingimustest.


Nii tarbija kui ka tootja on kodanik ning peab vastutama oma otsuste tagajärje ja selle mõju eest endale, oma sugulastele, ühiskonnale ja turule.

 

Tarbija kodanikuks olemise mõiste sisaldab endas seda, kuidas tarbija peab vastutustundlikult tegutsema kaupu ja teenuseid ostes. Tarbija kodanikuks olemine tähendab seda, et isik oma rollis tarbijana osaleb aktiivselt ühiskonna arendamisel ja parandamisel, arvestab eetilisi küsimusi, perspektiivide, globaalsete protsesside ja tulevaste tingimuste mitmekesisust. See hõlmab vastutuse võtmist nii globaalses kui ka regionaalses, riiklikus ja kohalikus ulatuses oma isiklike vajaduste ja heaolu kindlustamisel.


Õigused ja kohustused on tarbija kodanikuks olemise mõiste keskpunktis. Tarbija õigused peavad olema kaitstud ebaausa ja ohtliku kauplemise eest. Tarbija peab arvestama, et tal on kohustusi nagu lepingutest kinnipidamine, arvete maksmine jne. Kodanikuvastutusega tarbija peab  olema haritud. Selleks ongi vaja tarbijakoolitust.

 

Kasu ühiskonnale

Suhtumiste, oskuste ja teadmiste arenemine ühiste väärtuste (jätkusuutlikkus, tervis, kodanikuks olemine ja vastutus, solidaarsus) osas hoiab ära sotsiaalseid probleeme nagu ülemäärane võlgnevus, ressursside raiskamine, halvad töö- või elamistingimused.


Teadlikud ja koolitatud tarbijad, kes on suutelised ja nõus olema vastutavad, oskavad väärtustada tööd toote või teenuse taga ning aktsepteerivad kergemini kõrgemat hinda selleks, et kindlustada töötajate palku.


Tarbijate teadlikkus toodete tootmise, kasutamise ja taaskasutamise tervislikest mõjudest koos spetsiaalsete terviseoskustega ja suhtumistega tervisesse viivad tervislike elustiilideni ning vähendavad kulusid tervishoiusüsteemis.


Otsuste tegemisel jätkusuutlikkust arvestavad tarbijad vähendavad kulusid keskkonnakaitsele ja kindlustavad kohalikku, riiklikku või regionaalset majandust
 

 

 
 

 

Jätkusuutlik arendustegevus