Kiirtoiduettevõtted

Take-away-tüüpi ettevõtted ehk kaasaostukohad on ettevõtted, kust toitu (vahepala või kerge eine) ostetakse kaasa kas koju, töökohale või siis söömiseks tänaval, autos, pargipingil. Kaasaostukohtade eeliseks on teenuse lihtsus ja kiirus ning soodsad hinnad. Selliseid ettevõtteid on bensiinijaamades, lennu-, rongi- ja bussijaamades, kaubanduskeskustes, toidukauplustes, kohvikute ja toidubaaride ning teiste kiirtoiduettevõtete juures. Klientidele pakutakse kaasaostmiseks tavaliselt hamburgereid, salateid, friikartuleid, võileibu, täidetud pikki saiu, pitsalõike, tortillasid, hiina kiirtoite jne. Toidud pakitakse karpidesse, paberpakenditesse, millest neid on hõlbus süüa kas sõrmede, pulkade, kahvli või lusikaga.

Traditsiooniliste kiirtoiduettevõtete äriidee võib olla väga mitmekesine, hot-dogi kärust kuni ultramodernsete noorsoo- või pererestoranideni. Paljudes piirkondades on ainult neile omased kiirtoiduettevõtted, näiteks Inglismaal fish & chips, Saksamaal Würstel, Itaalias panini. Eestis pakutakse seda tüüpi ettevõtetes peamiselt pitsasid, kebabe, hamburgereid, friikartuleid või salateid, samuti karastusjooke ja kuumi jooke.

Suurim kiirtoiduettevõtete kett maailmas on McDonald´s. Peamiselt on sellist tüüpi ettevõtete klientideks lapsed ja noored, ka pikamaa-autojuhid, bussijuhid, turistid ja autodes pikemaid vahemaid läbivad reisijad. Üle maailma levinud kettides on hõlbus suhelda mis tahes keeles, sest toitude valik ja teenindus on kõikjal samad. Lisaks on hinnad selgelt ja suurelt esile toodud, tellimine seega äärmiselt lihtne. Klient teab, et saab kõigis ühe keti ettevõtetes kindla kvaliteediga tooteid ja teenindust. Iga ettevõttekett on orienteerunud kindlatele kliendirühmadele ja tooted on nende soovidele ja vajadustele vastavad. Ettevõtete kettide kõrval on ka väga erinevate äriideedega üksikettevõtteid.


Joonis 2.3. Maailma suurim kiirtoiduettevõtete McDonald´s

 

 
 

Toitlustuse alused