Päästeala haldusmenetluses sooritatavad menetlustoimingud ja eelhaldusakt
AVALEHT > PÕHISISU > 3. Menetlusosaliste kaasamine

3. Menetlusosaliste kaasamine

Menetlusosalised on isikud, kes teostavad haldusmenetluse kaudu oma subjektiivseid õigusi, kelle subjektiivseid õigusi võidakse haldusmenetluse käigus või tulemusena piirata või kellele võidakse haldusmenetluse käigus või tulemusena panna kohustus. HMS § 35 lg 2 kohaselt teatab haldusorgan menetlusosalistele haldusakti andmiseks või toimingu sooritamiseks taotluse esitamisest. Selleks peab haldusorgan selgitama kohe menetluse alguses välja, kes on menetlusosalised alustatud haldusmenetluses:

  • taotleja. Taotleja on haldusakti andmist või toimingu sooritamist taotlev või halduslepingu sõlmimiseks ettepaneku teinud isik. Taotluse eesmärgiks on teostada oma subjektiivseid õigusi või täita taotlejale õigusest tulenevat kohustust (nt lapsevanem eestkostjana). Kui taotletakse haldusakti andmist enda suhtes, siis on isik adressaat;
  • adressaat. Adressaat on isik, kellele haldusakt või toiming on suunatud või kellele haldusorgan on teinud ettepaneku halduslepingu sõlmimiseks. Adressaat on see, kellele haldusmenetluse käigus või tulemusena luuakse, muudetakse või lõpetatakse õigusi või kohustusi, kelle suhtes kohaldatakse vastutust või kelle õigusi piiratakse. Adressaadi aktiivne kaasamine on kõige olulisem menetluse õiguspärasuse ja usaldusväärsuse tagatis;
  • kolmas isik. Kolmas isik on isik, kelle õigusi või kohustusi haldusakt, haldusleping või toiming võib puudutada. Mõiste "puudutada" tähendab seda, et isiku võimalus õiguspäraselt oma õigusi ja vabadusi kasutada on haldusakti, toimingu või halduslepingu tõttu piiratud või takistatud või tal tekib õigusaktide alusel täiendav kohustus. Näiteks kui pääste otsustab sulgeda tuleohtliku koolimaja, on lapsevanem (kolmas isik) kohustatud leidma oma lapsele uue kooli ja õpilane (kolmas isik) on takistatud hariduse omandamisel, kuigi kooli sulgemise ettekirjutus otseselt ei reguleeri kummagi käitumist;
  • kooskõlastav haldusorgan. Kooskõlastav haldusorgan on teine haldusorgan (HMS § 8), kes peab seaduse või määruse kohaselt esitama menetlevale haldusorganile arvamuse või kooskõlastuse õigusakti andmiseks või toimingu sooritamiseks. HMS § 16 kohaselt võib menetlev haldusorgan küsida ka omal algatusel ja kaalutlusõiguse alusel teistelt haldusorganitelt kooskõlastusi ja arvamusi, kuid kui seaduses on kooskõlastamine või arvamuse küsimine ette nähtud, siis on menetlev haldusorgan kohustatud seda küsima (küsimata jätmine on menetlusviga). Kooskõlastava haldusorgani kooskõlastus või arvamus on oma õiguslikult tähenduselt võrdne muu menetlusosalise seletusega (vt 4. Kooskõlastamine ja eelhaldusakt);
  • huvitatud isik. Huvitatud isik on isik või organ, kelle huve haldusakt, haldusleping või toiming võib puudutada. Mõiste "huvi" tähendab õiguspärast soovi või ootust, mis ei ole tagatud subjektiivse õigusena (viimasel juhul oleks tegemist kolmanda isikuga). Nii võivad nii õpilased kui ka nende vanemad olla huvitatud sellest, et kool oleks tuleohutu ning evakuatsiooniteed, -pääsud ja hädaväljapääsud oleksid võtmeta seestpoolt avatavad, kuid selles küsimuses tehtav ettekirjutus ei tekita, muuda ega lõpeta nende õigusi ega kohustusi. Samuti võib naaber olla huvitatud, et kõrvalhoone oleks tuleohutu (huvitatud isik), kuid tema õigusi piirab naaberkrundil toimuv alles siis, kui ta ise ei saa selletõttu oma maatükki täies ulatuses kasutada (nt ei saa ladustada puid kujasse) või tal tekkib täiendavaid kohustusi (nt kohustus ehitada tuletõkkesein või –müür) (kolmas isik).

 

Menetlusosaliste kaasamiseks saadab haldusorgan HMS § 35 lg 2 kohaselt menetlusosalistele teate menetluse alustamise kohta. Teates peavad sisalduma andmed selle kohta, millisel ajendil, õiguslikul ja faktilisel alusel haldusmenetlust alustati, mis on haldusmenetluse eesmärk ning milline on menetlusosalise roll haldusmenetluses. Haldusorgan peaks teatesse lisama ka üldised selgitused haldusmenetluse ning menetlusosalise õiguste, kohustuste ja vastutuse kohta (vt HMS § 36). Teates võiks olla ka viide, kus haldusorgan on avaldanud menetlusosalistele mõeldud juhised, näidised jms materjalid või mis aadressil need on kättesaadavad (vt HMS § 7 lg 2).

 

 

Alammenüü