Haldusmenetluse põhimõtted ja nende ar-vestamine päästealases haldusmenetluses
AVALEHT > PÕHISISU > 1. Haldusmenetluse põhimõtted > 1.5. Mõõdupärasus

1.5. Mõõdupärasus

         Mõõdupärasus (ehk proportsionaalsus) tähendab eelkõige seda, et haldusorgan (aga ka seadusandja regulatsiooni kujundamisel) peab arvestama, et kohaldatavad meetmed ei oleks taotletavat eesmärki arvestades isiku suhtes ülemäärased. Ülemäärane on meede, mis tekitab isikule rohkem kahju, kui õiguskord tervikuna saab sellest kasu, kusjuures ka konkreetse üksikisiku kahjustamine ei tohi olla ilmselgelt ülemäärane.

 

         Mõõdupärasuse elemendid on:

        sobivus. Sobiv on meede, mis võimaldab saavutada eesmärki. Kui haldusorgan kasutab meedet, mis ei võimalda saavutada eesmärki, siis selline meede on juba iseenesest mõõdupäratu. Seega on kõige olulisem hinnata, kas kasutatud meetmega on üldse võimalik eesmärki saavutada;

        vajalikkus. Kui organ saab kasutada eesmärgi saavutamiseks mitut sobivat vahendit, siis peaks haldusorgan kasutama isikut kõige vähem koormavat vahendit. Reeglina tähendab see seda, et kui piisab isiku teavitamisest, siis ei tohi teha talle ettekirjutust, kui piisab ettekirjutusest, siis ei tohiks haldusorgan asendustäita, kui piisab asendustäitmisest, siis ei tohiks kasutada vahetut sundi. Teinekord ei saa päris selliselt kaalutleda ja mõned meetmed on ilmselgelt ebasobivad.

        mõõdukus. Lisaks kõigele ei tohi ükski halduse meede olla isiku jaoks koormavam, kui on õiguskorra või isiku jaoks meetme kohaldamisest saadav kasu. Ilmselgelt on ebamõõdukad meetmed, millega tekitatakse isiku põhiõigustele ja -vabadustele suurt kahju.

 

Näide 7: Isik on jätnud oma hoone kasutamata ja järelevalveta. Kahel korral on toimunud hoones tulekahju, millest ühel juhul on hukkunud kaks inimest (ilmselt ennast soojendama tulnud asotsiaalid). Hoone aknaid on laudadega üle löödud, aga see ei aita. Pääste otsustab teha ettekirjutuse hoone lammutamiseks. Kas see meede on sobiv?

 

Näide 8: Kalurid lähevad jääle kalastama, kuigi on korduvalt meedias teavitatud, et jää võib praguneda. Nii juhtubki ja kalurid ulbivad jäätükil keset Peipsi järve, kui päästjad nendeni jõuavad. Loomulikult ei pea selles olukorras isikuid teavitama jää ohtlikkusest ega tegema ettekirjutust kaldale tagasi pöördumiseks.

 

Näide 9: Isikule on korduvalt tehtud ettekirjutus katkise ahju parandamiseks, kuid ta pole seda täitnud. Seevastu on ta paigaldanud hoonesse elektriradiaatorid. Kuna asendatud on ka hoone elektrisüsteem, siis on radiaatorid ohutud, ainult et nende kohta pole projekti koostatud. Kui pääste teeks selles olukorras ettekirjutuse hoone kasutamisese peatamiseks, kas siis see ettekirjutus oleks mõõdukas?

 

Eeltoodud käsitlus on omane eelkõige haldusõigusele, kuigi peaks olema PS § 11 järgi üldisem. Teistes õiguse valdkondades on see mõneti vähem kasutatud, nt on selge, et vangla ei muuda isiku käitumist õiguskuulekaks, aga ikka pannakse kurjategijaid vangi; ükski tsiviilkohus ei hinda lapsetoetuse vajalikkust abikaasade võrdõiguslikkuse aspektist jne.