Kõne esitamine
Kuulaja seisukohalt on väga
oluline, kas kõne esitatakse peast, kasutatakse märksõnu või loetakse
sõna-sõnalt maha.
- Kui kõne esitada peast, on
kerge kuulajatega kontakti saavutada ja isikupärasena mõjuda. Kuna aga paljudel
kõnelejatel tekib esinemisärevus, võib sellist moodust soovitada siiski vaid
lühemate kõnede puhul. Kui midagi ununeb või tekib mõttekramp, pole
abimaterjali, millele toetuda.
- Kui kõneleja kasutab märksõnu, toetab teda kindel
struktuur ja alles jääb ka kontakt kuulajatega. Tuleb jälgida, et üleminek
kirjutatud tekstilt vabale esinemisele oleks sujuv.
- Valmiskirjutatud kõne
ettelugemine on põhjendatud olukordades, kus esmatähtsad on täpsus ning
konkreetsus (nt. akadeemilised ettekanded, ametlikud kõned, diplomaatilised
sõnavõtud). Tuleb arvestada, et sellist kõnet on raskem jälgida.
Kõnelejal tuleb loobuda kõigest, mis segab kuulajatega kontakti
saavutamist. Enne esinemist on oluline kasutatav materjal korrastada ja
süstematiseerida. Nii et etteloetav tekst kui ka märksõnad on otstarbekas
trükkida suuremas kirjas ja teemalõigud eristada. Kui materjal on korrastamata,
tekitab see esinejas ebakindlust ning annab kuulajatele märku pealiskaudsest
ettevalmistusest.
Pauside pidamine kõnes aitab rõhutada olulist ning annab kuulajatele
võimaluse kaasa mõelda. Kõne mõju sõltub sageli just sellest, kus ja kui pikki
pause tehakse. Kiirustav kõneleja mõjub närviliselt, teda on raske jälgida ja
niisugune esinemine ei veena.
On otstarbekas arvestada järgnevate suhtluse mõjujõudu suurendavate
teguritega:
- elulisus – inimelu kesksete
teemadega (nt. elu, surm, lapsed, tervis jms.) seotud probleemid pälvivad alati
kuulajate tähelepanu.
- konkreetsus – selget ja
täpset teavet on kergem vastu võtta. Selleks nimetatakse näiteks sündmuse täpne
aeg ja koht, kasutatakse detailseid kirjeldusi jne.
- reaalsus – tegelikkuses
olemasolev ja lähedane paelub rohkem kui võimalik või kujutuslik.
- põnevus – ootamatu ja
intrigeeriv teave muudab kuulajad tähelepanelikumaks.
- konfliktsus – vastandamine,
võitlus, konkurents jms. köidavad kuulajate tähelepanu.
- omasus – harjumuspärane on
omane ja turvaline ning sellele pööratakse alati tähelepanu.
- huumor – heale naljale
reageeritakse alati.
Paljudes inimestes põhjustab avalik esinemine ärevust. Kui kerge
ärevus aitab inimesel pingelistes olukordades toime tulla, siis liigne ärevus
mõjub pärssivalt.
Liigse esinemisärevusega
toimetulekuks on kaks põhilist teed:
1. Muuta ärevust tekitavaid
mõtteid. Nagu näiteks: «Ma teen ennast lolliks, hakkan värisema. Publik
jääb magama või jalutab minema. Inimesed hakkavad naerma...» Kui peas liiguvad
sellised mõtted, tuleb endale teadvustada, et publik ei näe ega tea sinu hirme,
need on sinu enda välja mõeldud.
Sellisel puhul on kasulik sisendada
endale edukat esinemist toetavaid mõtteid: «Publik ei taha minu läbikukkumist,
vaid soovib, et esinemine oleks edukas. Mind on palutud rääkima, kuna see
huvitab publikut. Olen oma ala ekspert.»
Samuti võib mõelda, et ei peeta
tähtsat kõnet, vaid vastatakse lihtsalt küsimustele. Kuulajaid võetakse kui
koostööpartnereid ja inimesi, kes suhtuvad teistesse sooja armastusega.
2. Mõjutada oma keha. Liigse
esinemisärevuse korral keha reageerib – vallandub adrenaliin, vererõhk tõuseb,
lihased kangestuvad, südamelöögid kiirenevad ja inimene hakkab higistama. Selle
ennetamiseks ja vältimiseks soovitatakse korralikult ringutada enne esinemist,
tehakse pearinge ja kätetõsteid ning lõdvestatakse kõik lihasgrupid. Head on
hingamisharjutused, hingatakse sügavalt,
rahulikult ja aeglaselt.
Kujuta ette oma edukat esinemist,
huviga kuulavat publikut ja aplodeerimist. Kujutle vahetult enne esinemist
meeldivat pilti hetkest, kus olid õnnelik, rahulik, rõõmus ja tundsid end
turvaliselt. Lõõgastuda aitab ka kerge kaela ja käte massaa˛ või mõni füüsiline
harjutus.
Enne lavale tulekut hinga sügavalt
sisse, suuna pilk üles ja aja selg sirgu.
Kasutatud www.flickr.net pildiotsingut.
|