Esinemispalaviku avaldumisvormid
Võib välja
tuua esinemispalaviku seitset peamist avaldumisvormi, kusjuures need
tüübid on näited, mida kunagi ei esine
puhtal kujul. Tüüpiline esineja on segu mitmest. Võib olla ka eelpool mitte
kirjeldatud sümptomeid, mis on esinemispalaviku tunnuseks. Nende tüüpide
tundmine ning enda ära tundmine nende tüüpide seas on oluline enesekontrolli
arendamisel.
Vasomotoorne tüüp - ärevus
esinemisel avaldub peaasjalikult südame ja veresoonte tegevuse korratuses.
Inimene tunneb pöörast südamekloppimist; süda nagu ähvardaks rinnakoopast välja
hüpata. Pulss on äärmiselt kiire, vahel jälle väga aeglane - süda nagu
ähvardaks seisma jääda. Veresooned laienevad - nägu, kael ja rind punetavad.
Soojushood liiguvad lainetades üle keha, mis kattub higiga. Kõrvad kumisevad,
peas sumiseb.
Motoorne tüüp - iseloomulikud
lihaskonna tegevuse korratused. Inimene väriseb kogu kehast, jalad nõrkevad,
hambad lõgisevad. Liigutused on kanged, puised ja väljenduseta - kogu olekus
torkab silma kohmakus. Keel ei paindu, hääl jääb kurku kinni, esineja teeb
suuga õhku ahmivaid liigutusi.
Tema hääl on tundmatuseni moonutatud, kostudes kuidagi õudselt, tühjalt,
korisevalt, nagu hääl hauatagusest maailmast. Kõneleja ehmub oma hääle võõrast
kõlast, jääb vaid ja vahib nõutult ringi, nagu otsiks põgenemisvõimalust. Kõnes
ei ole rütmi, soravust. Laused on katkelised, raskesti arusaadavad. Miimika ei
vasta ettekande sisule.
Tserebaalne tüüp - teadvuse
korratus. Pea on uimane, raskemail juhtudel on tunne, nagu läheks mõistus segi,
nagu kaoks teadvus. Kõnelemisel jääb mulje nagu ei oleks mõtteid või jälle
vastuoksa - neid on liig palju. Inimene teeb pingutusi, et avaldada seda, mida
avaldada tahtis, kuid kõik avaldamisväärne on ununenud. Näib olevat võimatu
koondada mõtet nõutud ainestikule. Piltliku selgusega kerkib teadmine, et oled
naeruväärses, alandavad, häbistavas seisukorras. Midagi üteldes hakkab esinejat
piinama kahtlus: kas ütles ta nüüd seda, mis pidi ütlema, või ütles midagi
rumalat - vastupidist sellele, mis oli vaja öelda. Kohutava kiirusega näeb
esineja lähenevat silmapilku, kus katkeb kuulajaskonna kannatus ja algab
protestiavalduste torm - naer, vilistamine, trampimine, mahakarjumine. Ta
arvabki nägevat muigeid, kuulavat pilkavaid märkusi. Silmade ees läheb
pimedaks, ümbrus nagu kaoks. Esinejas kerkib pöörane viha, tahaks karjuda,
lõhkuda, kuid ... peab end kokku võtma.
Digestiivne tüüp - esinemispalavik
avaldub seedimiselundite tegevuse korratuses. Kõhus tundub esinemisärevuse
tekkides täitumise tunne, ta koriseb. Süda on paha. Mõnikord tekib oksendamine
ja vajadus tühjendada kõhtu enne avalikku esinemist. Kõnelemisel on inimene
kõhu kontrollimisega sedavõrd tegevuses, et ei suuda end koondada ettekande
sisule.
Respiratoorne tüüp - muret teevad
hingamiselundite tegevuse korratused. Hindamine muutub raskeks, tekib tunne
nagu ei oleks õhku, nagu lämbuks. Riietus ja krae tunduvad kitsastena, ärevuse
all kannataja teeb lahti kuue nööpe, haarab krae järele ja teeb katset seda
laiemaks venitada.
Urogenitaalne tüüp - ärevus tekitab
sellele liigile põie- ja suguelundite tegevuse korratusi. Enne esinemist või
seltskonda astumist on alati tarve tühjendada põit. Ka esinemise ajal on kestev
tarve põie tühjendamiseks.
Sekretoorne tüüp - esinemisärevus
avaldub näärmete, peamiselt higinäärmete tegevuse korratuses. Nahk kattub
higiga. Raskemail juhtudel nägu, keha ja käed nõretavad voolavast higist.
Riided lähevad märjaks, esineja pühib taskurätiga otsaesist. Higistamine ei ole
tingitud ruumi liigsoojusest, sest seda tuleb ette ka jahedaima temperatuuriga
esinedes, näiteks talvel vabas õhus. Ka nina limanäärmed hakkavad
intensiivsemalt töötama ja teda tuleb sageli pühkida
Inimese isiksust tundes ei saa teha otseseid
järeldusi tema esinemisoskuse kohta, kuna eksisteerib rohkesti neid, kes
igapäevaelus vaikse ning tagasihoidlikuna rahva ette sattudes suurepäraseks
kõnemeheks kehastuvad ning vastupidi - tuttavate ringis seltskondliku ning
jutukana suurema ning mõnikord ka tundmatuma publiku ees hiireks muutuvad.
Suure rahvahulga mõju isiksusele on igaühel endale vaja selgeks teha ning see
mõju oma ettekande vormilise külje planeerimisel arvesse võtta.
Esinemispalaviku positiivne tagajärg on hea ladus
ning elavalt esitatud ettekanne - see juhtub siis, kui on õnnestunud
esinemispalavikust võtta kõik positiivne ning välistada negatiivne. Ärevust on
suudetud kasutada keskendumiseks ning selle üle on säilitatud kontroll.
Hullem on asi siis kui on kaotatud kontroll ärevuse
üle. Kui ärevus hakkab kontrollima ettekannet siis on see enesekontrolli
kaotamise märgiks. Kui selle vastu midagi ette ei võeta, siis kaos süveneb.
Selle läbi kaotab publik oluliselt ettekande sisust: olgu saali reaktsioon siis
igav või meeleolukas on ilmne, et ettekande sisu üle hakkab domineerima selle
esitamise vorm. Ettekandja keskendub oma palavikule ning unustab kuulajad,
ettekande sisu ning ajataju.
Kui inimene põeb esinemispalavikku ning väldib
suhtlemist, siis võib sellel olla üldiselt 2 põhjust: ta peab end antud
olukorras paremaks või peab ennast halvemaks kui teised. Selles enesehinnangu
küsimuses pole ükski inimene absoluutses tsentris. Igaühe eesmärk on siiski
liikuda enesehinnangus objektiivsuse suunas tunnistades seda, et ideaalid
eksisteerivad vaid immateriaalselt ning keskmiseks inimeseks saamine pole
eesmärk omaette. Üheks paljudes võimalikeks juhtmõteteks enese määratlemisel
võiks olla tarkus, mis leitud ühest vanast Baltimore kirikust "Kui võrdled
end teistega, siis võid muutuda edevaks või kibestuda, sest alati on sinust
väiksemaid või suuremaid inimesi. Rõõmusta siis selle üle, mida oled saavutanud
ning rõõmusta ka ma plaanide üle" ("Desideratum", 1692).
|