Turismiettevõtte tooted ja teenused
Avaleht > Õppematerjalid > 2. Turismiettevõtte põhitoode ja lisateenused

2. Turismiettevõtte põhitoode ja lisateenused

Turismiettevõtte põhitooteks on sihtrühmade vajadustele orienteeritud toode, näiteks reisipakett, majutusteenus, toitlustusteenus, transporditeenus jne.  Hotelli põhitoode võib olla ööbimisvõimalus, aga samas ka konverentsipakett või spa-teenuste pakett, toitlustusettevõte põhitoode eine, lennufirma põhitoode lend punktist A punkti B jne. 

Lisateenused on enne põhiteenuse osutamist, selle ajal või peale seda osutatavad teenused. Need soodustavad põhiteenuse osutamist või muudavad põhiteenuse osutamise tarbijale meeldivamaks. Lisateenuse roll on muuta kogu teenus kliendile atraktiivsemaks  ja ligitõmbavamaks. Lisateenuste eesmärk on konkurentidest eristumine, kindla maine saavutamine, kliendipoolse tunnustuse pälvimine, teenuse vastuvõtmise lihtsustamine, teenuse osutamise protsessi meeldivamaks muutmine. Konkurentsiedu saavutavad tõenäoliselt need ettevõtted, kes suudavad arendada klientide vajadustele, soovidele ja ootustele vastavaid lisateenuseid.

Näide 1. Restorani põhi- ja lisateenuseid iseloomustab joonis 1.

Joonis 1. Restorani põhi- ja lisateenused

Turismiettevõtte pakkumist võib analüüsida toote / teenuse maatriksi abil. 

Oma ettevõtte toodete / teenuste kompleksi analüüsides peaks vastused leidma küsimustele:

  1. Kas toodete / teenuste valik on piisav kõigile ettevõtte sihtrühmadele?
  2. Kas mõnest tootest/teenusest peaks loobuma, kuna nõudlus on liiga väike?
  3. Milliseid uusi lisateenuseid võiks olemasolevatele sihtrühmadele pakkuda?
  4. Millised uued sihtrühmad võiksid veel pakutavatest toodetest / teenustest huvitatud olla

Tabeli ridadesse kirjutatakse kõik tooted / teenused, veergudesse sihtrühmad (või vastupidi).

Näide 2. Väikese turismimarsruudil asuva kuurortlinna restorani toote/teenuse maatriks hooajal.

Tabel 1. Ettevõtte toote / teenuse maatriks

Teenused

Kliendid

Kohalikud elanikud

Läbisõitjad

Puhkajad

Turismigrupid

Lõunamenüü buffet-lauaga

*

x

x

*

a-la carte menüü

*

x

x

 

Peolauamenüü

x

 

 

*

Lastemenüü

*

x

x

x (õpilased)

Grupimenüüd

 

 

 

x

Grillimenüü terrassil

*

*

x

 

x – toode/teenus, mida antud sihtrühm kasutab praegu
*- toode/teenus, mille kasutamist antud kliendirühma poolt peaks püüdma laiendada

Meetmed sõnastatakse lähtuvalt pakkumise analüüsi tulemustest.  

Turismiettevõtte tooted ja teenused