Tänapäevane garaa¸ ei saa kuidagi läbi ilma tõstukitta. Tõstukeid on mitmeid erinevaid variante, mis erinevad üksteisest kujult, suuruselt ja otstarbelt.
Käärtõstuk
Käärtõstukeid kasutatakse ennekõike väiksemates töökodades, rehvivahetus punktides ja keretöökodades. Käärtõstukit on suhteliselt lihtne kautada. Ta liigub suhteliselt kiiresti üles-alla ja tema pealt ei saa auto maha kukkuda. Samuti on käärtõstuki peale ka suhteliselt mugav sõita, sest tal ei ole poste või toetus käppasid mille otsa sõita. Käärtõstuki miinus on see, et auto alla veermiku või muid detaile vahetama minna ei saa, sest auto all on liikumine suhteliselt piiratud ja ebamugav.
Nelipost-tõstuk
Kasutatud puildi allikas: http://www.garageequipmentdirect.co.uk/contents/media/l_hd-14-four-post-lift.jpg
Neliposttõstuk peab olema olemas igas ennast lugupidavas töökojas. Neliposttõstuki peal saab remontida suuremaid kaubikuid ja maastureid. Neliposttõstuki eelis ongi see, et ta kannatab suuremat raskust, auto alus on kindlam ja stabiilsem.
Neliposttõstukit kasutatakse seetõttu ka veermiku reguleerimis stendi juures (sillastend). Sillastendi varjandil on tõstuki plaatide sisse ehitatud pööravad ja liikuvad plaadid auto rataste kergemaks liigutamiseks. Samuti võib neliposttõstuki sisse olla ehitatud lõtkutester, millega saab veermiku lõtke tuvastada. Tavaliselt on sellised tõstukid kasutusel ülevaatus punktides.
Neliposttõstuki puudus on see, et temal on rataste üles tõstmiseks vaja ka eraldi väikest tõstukit. Seda käitatakse töökoja suruõhu süsteemist või siis käsitsi hüdraulilise silindriga.
Kasutatud pildi allikas: http://www.stokker.ee/files/product_pics/laserjack1
Neliposttõstuki juures töötades tuleb alati tähele panna lukustust. Kui masin on saavutanud soovitud kõrguse, peab tõstuki lukustama allavajumise suhtes. Spetsiaalsed lukustid peavad minema sobivasse sälku. Mõnikord aga võib juhtuda et 3 posti lukustuvad ära ja 1 jääb lukustamata. Sellisel juhul võib terve tõstuk hakata vajuma kreeni ja nii võib suur kahju inimestele ja kliendi masinatele tekkida.
Kaheposti tõstuk
Kasutatud pildi allikas: http://www.asedeals.com/images/D10AC-two-post-lift-2-lores.jpg
Kahepostitõstuk on kõige levinum tõstuk töökodades. Kahepostitõstuk tagab hea ligipääsu auto alla ja rataste juurde. Selle tõstuki kandevõime on tavaliselt 3500 kg ja seetõttu sellega mikrobusse, kaubikuid ja raskemaid maastureid tõsta ei tohi.
Kaheposttõstuki juures peab tähele panema kuidas sõiduk paigaldada. Sõiduk tuleb alati sõita postidest võrdsele kaugusele suunaga esiots esimesena tõstuki vahele. Kunagi ei tohi tagurdada sõidukit 2 posttõstuki vahele. Tõstuki käppasid paigaldades tuleb need asetada auto all sellisesse kohta, kus on tehase poolt määratud sõiduki tõstmise koht. Üksikutel juhtudel võib asetada käpad ka mingisuguse muu tugeva sõiduki kandevkere (sillatala) alla. Tõstuki käppade kõrgust saab reguleerida keerates neid sisse/väljapoole.
Hea võte on see, et kui autol on käpad õigesti all, siis võib ta tõsta enamvähem ratastega maast lahti. Siis tasub vaadata auto alla korra ja veenduda, kas käpad on ikka oma koha peal. Kui on suurem auto, siis võib autot ka õrnalt kõigutada selleks et aru saada kas auto on õiges tasakaalus. Selline mure võib tekkida just suurtemate autode ja suurte mootoritega autodega. Nendel on esiots tunduvalt raskem kui tagaots.
Üheposti tõstuk
Üheposttõstukeid kasutatakse töökodades suhteliselt harva. Levinud on nad pigem keretöökodades, põllumajandustehnika juures (igal rattal oma tõstuk) ja autopesulates.
Üheposttõstuki juures peab väga palju jälgima sõiduki tasakaalu.
Milliseid ühiseid ohtutsnõudeid peab erinevate tõstukite juures kindlasti jälgima?
Milliste tööde juures on hea kasutada 2-posttõstukit: 4-posttõstukit: ühepost-tõstukit; käärtõstukit?
Lisamaterjal
Nussbaum kaheposti kruvi tõstuk