Muusika kui abivahend meeleolu loomisel, muusikalised tegevused
Võib öelda,
et inimene kuulab ja avastab ennast muusika kaudu. Muusika haakub teataval
viisil inimese sisemaailmas toimuvaga. Muusika “toodab” tundeid, emotsioone ja
kujutluspilte, mis kirjeldavad inimeses toimuvaid protsesse. See võib olla
miski, mis meis tegelikult olemas on, kuid mille oleme justkui “unustanud”.
Sageli sulgeme eriti just ebameeldivad tunded ja kogemused enesesse ega luba
neid esile tulla või eitame nende olemasolu endas sootuks. Samas võib aga nende
tunnete või kogemuste taas esilekutsumine olla võtmeks probleemi lahendamisel
või häire kõrvaldamisel. Näiteks võib mõni varasem elusündmus põhjustada
inimeses alateadlikku hirmu, kuid ta püüab seda tunnet vältida. Samas
objektiivselt on see tunne inimeses olemas ning kuniks ta seda eitab, saab see
temaga omatahtsi toimida. Muusika, jõudes kergesti alateadvuseni, tuleb siin
appi, aidates ununenud materjali taas ära tunda, sellega kontakti võtta, seda
läbi töötada. Tihti piisab vaid meis peituva teadvustamisest ja
aktsepteerimisest, et negatiivsus kaoks.
Muusikalised
tegevused arendavad loovust, suurendavad spontaansust ning õhutavad väljendama
ideid. Selleks
võivad olla liikumine,
laulmine, muusika kuulamine, pillimäng – kõik see kujundab, arendab ja
soodustab mitmeid üldpädevusi: - oskust märgata ja hinnata ilu;
- oskust eneseväljendusest rõõmu tunda;
- oskust väärtustada loovust ja originaalsust;
- oskust olla osavõtlik, tolerantne ja kaaslaste suhtes avatud;
- rahvuslikku identiteeti;
- keele ja mõtlemisoskuse suhtestamist;
- positiivset suhtumist loodusesse ja keskkonda;
- mõõtühikutunnetust ja orientatsiooni ruumis.
Juhendaja/
animatöör peab pärast tegevust alati
mõtlema kahele asjale – kas külalistel/ lastel oli tore selles tegevuses olla
ja mida nad õppisid? Kui need kaks poolt on tasakaalus, on tegevus õnnestunud.
Heas tegevuses on tore mäng ja õppimine nii tihedalt käsikäes, et asjatundmatul
inimesel võib tõepoolest tekkida küsimus, kas sellises rõõmsas tegevuses midagi
ka omandatakse?
Muusikalised
ja loovtegevused: Toodavad
energiat ja sünergiat; Parandavad
suhtlemis-, sh kuulamis- ja reflekteerimisoskusi; Treenivad
tähelepanu ja kontsentratsioonivõimet; Suurendavad
teadlikkust iseendast ja enesevaatlusvõimest; Suurendavad
ühtekuuluvustunnet ja harmooniat meeskonnas läbi nauditavate, väljakutset esitavate
ning loovate tegevuste; Võimaldavad
vältida väljakujunenud trafaretseid mõtte- ja käitumismalle nii indiviidi kui
meeskonna tasandil ning avada uudseid vaatenurki organisatsiooni tegevusele
ning indiviidi osale selles; Võimaldavad
teadvustada stressiallikaid ning pakuvad võimalusi stressiga toimetulekuks; Võimaldavad
saada enesekindlust esinemis- ja väljendusoskuste;
Spetsiaalselt valitud muusika võimaldab
„mängida“ kujutlustega, aitab kujutlustel ja fantaasiatel voolata, ammutada
inspireerivaid ideid, vähendab kriitilist meelt.
|