Restoranid

Restoranid on toitlustusettevõtted, mis pakuvad kvaliteetset toitu ja teenindust, mugavat keskkonda ja sageli ka ajaviidet. Restorani mõiste on väga lai. Restoranid võivad olla iseseisvad toitlustusettevõtted või asuda hotellides, laevadel, rongides, firmades jne. Iseseisvad ettevõtted võivad olla esindusrestoranid, lõunasöögirestoranid, konkreetsetele toodetele või köökidele spetsialiseerunud restoranid (pitsarestoranid, kalarestoranid, biifsteegirestoranid, küüslaugurestoranid, Prantsuse, Vahemere, Itaalia, Kreeka, Vene jne köögile spetsialiseerunud jne), ajaviiterestoranid jm. Äriidee võib olla ka kombinatasioon eelnimetatutest jne.


Joonis 2.5. Restoran (restoran Olevi) (Rekkor... 2008)

Hotelli restoran pakub tavaliselt buffet-lauast või osalise teenindusega hommikusööki hotelli klientidele, lõunasööki nii päevamenüü kui à la carte menüü (à la carte on võimalus valida roogasid menüükaardilt) järgi nii hotelli külalistele kui teistele klientidele, konverentsikeskuse klientidele. Õhtul pakutakse à la carte menüüd või tellimuseineid, luuakse tingimused mugavaks ajaviitmiseks. Hotelli restoran pakub sõltuvalt hotelli äriideest ka pidulikke eineid, kohvipause seminaridest ja konverentsidest osavõtjatele, einete serveerimist hotellitubades ja hotelli üldkasutatavates ruumides (kabinettides, saunades jne). Lõunasel ja õhtusel ajal teenindavad tavaliselt kelnerid või ettekandjad, kasutatakse kas osalist või täielikku teenindust lauas, guéridon-teenindust (käruteenindust). Hinnatase vastab hotelli tasemele.

Esindusrestoranide toidukaart on väga rikkalik või sisaldab erilisi roogi. Menüü rahuldab väga nõudlike klientide nõudmisi. Road menüüs on originaalsed, väga keeruka valmistusviisiga, sageli erilistest toiduainetest valmistatud või eriliselt serveeritud. Joogikaart on samuti väga rikkalik ja rahuldab ka nõudlikku maitset. Interjöör on luksuslik, mööbel ja serviis hinnalised, teenindus väga kõrge kvaliteediga. Kliente teenindavad kelnerid, kasutatakse lauas teenindamist (kas osalist, täielikku või guéridon-teenindust). Osa toite valmistatakse sageli lõplikult või serveeritakse söögisaalis kliendi nähes. Esindusrestoranide eriliik on gourmet-restoranid, kus rõhk pole sageli niivõrd interjööril ja serviisil, kuivõrd roogade erilisel maitsebuketil ja väljapanekul. Need restoranid  pakuvad gurmaanidele e toidunautlejatele erilisi maitseelamusi. Hinnatase on kõrge.

Lõunasöögirestoranides on toitude ja jookide valik menüüs tavaliselt kitsas, teenindus on korraldatud kas iseteenindusena (lõunaeine buffet-lauas) või osalise teenindusena söögilauas. Võib olla ka kombineeritud teenindus – osa söögisaali on eraldatud iseteeninduse jaoks, osasid laudu aga teenindatakse. Või on salatid iseteeninduslauas, ülejäänud menüü osas teenindatakse lauas. Teenindavad kelnerid või ettekandjad. Klientideks on konverentsidest, seminaridest ja muudest kogunemistest osavõtjad, ümberkaudsete firmade töötajad, ärilõunate korraldajad, rühmaturistid ja muud püsi- ja juhukliendid. Neis ettevõtetes pööratakse tähelepanu erinevate kliendirühmade soovide ja vajaduste rahuldamisele. Tavaliselt on eraldi pakkumised igapäevastele lõunastajatele ehk püsiklientidele (näiteks päevapakkumine), lastele (lastemenüü), eritoiduvaliku vajajatele (toitude juures märkus G – gluteenitu, VL – väikese laktoosisisaldusega, L – laktoositu, T – taimne jne). Hinnatase on neis restoranides mõõdukas.

 

 
 

Toitlustuse alused