Avaleht > 1. Kohanemine uutes oludes ja õpperühmaga tutvumine > Rühma kujunemine, rühmaga tutvumine
 
 
 

Rühma kujunemine, rühmaga tutvumine

Rühmas õppimine

Kas pead vajalikuks õppimisprotsessis suhtlemist?

Kui jah, siis mida see annab õppimisel? Kui ei, siis …

Rühmas õppimine on koostöö,  mille puhul igal rühma liikmel on vastutus enda ja rühma õppimisel.

Rühma liikmena võid kogeda ja õppida palju enam ning saada uut indu õppimiseks.

Rühma arengujärgud, mis sindki ees ootavad:

1. Rühma kujunemisjärk

  • Rühmal kujuneb pilt oma ülesandest
  • Lepitakse kokku rühma tegevuse mängureeglid
  • Kontrollitakse rühma olukorda ja iseloomu
  • Igaüks otsib oma kohta rühmas
Rühma õhkkonda iseloomustab ebakindlus, sõltuvus, juhi otsimine.

2. “Käärimisjärk” (torm). Püüa vältida, anna endast parim!

  • Rühmaliikmed tõrguvad rühmajuhi ja /või rühmale antud ülesannete vastu
  • Rühmas leidub alarühmi, kes sõnelevad ja tülitsevad omavahel
  • Rühma teiste liikmete seisukohti kuulatakse vähe, sest igaüks tahab toonitada oma arvamust

Rühma õhkkonda valitseb võimetus tülisid lahendada ja loovat koostööd teha. Ühise vaenlase (õpetaja, ülesanne jne) leidmine aitab rühmal kujuneda püsivaks tervikuks.

3. Mängureeglite sündimine, kooskõla rühmas
  • Rühma kokkukuuluvus areneb
  • Mängureeglid selguvad (väga ranged takistavad loomingulisust)
  • Rühmaliikmed saavutavad üksmeele eesmärgi suhtes

Rühma õhkkonda iseloomustab teatud avameelsuse, toe ja usalduse sündimine. Tekib ka rühma sisekontroll (karistuskäitumine). Sisemisi vastuolusid ilustatakse või välditakse.

4. Küpse tegutsemise aeg
  • Rühma tegevus on sujuv
  • Rühmas on tekkinud otstarbekas tööjaotus, milles kasutatakse ära rühma liikmete erinevused
  • Kujuneb välja üksikliikme koht
  • Rühm taotleb ühist eesmärki

Rühma õhkkonnast on näha, et rühm suudab kriise lahendada. Rühmaga rahulolu on suur ja rühm teeb pingutusi ülesannete lõpule viimiseks

5. Rühma laialiminek
  • Rühmatöö on tehtud
  • Eesmärk saavutatud
  • Liikmetel on kahju hea rühmatöö lõppemisest ( vahel võivad rühmas valitseda ka tülid või ollakse rühmast tüdinenud)

Rühmaliikme probleemid:

  • Millises rollis mind aktsepteeritakse?
  • Kuidas jaguneb rühmas võim ja kes seda kontrollib?
  • Mil määral rühma vajadused ja eesmärgid vastavad minu omadele?
  • Kas mind aktsepteeritakse rühma liikmena ja kui tihedaks inimestevahelised suhted rühmas kujunevad?
Mõtle, kuidas neid probleeme lahendada?


 
Home Design By Dotcomwebdesign.com Powered By CMSimple Home

Sissejuhatus õpingutesse