RaportRaport
on kogemusliku õppimise meetod. Raport aitab keskenduda
läbielatule ja seda süsteemselt esitada. Meetod eeldab, et
esmalt tuleb hankida kogemus. See võib olla mistahes kogemus: millegi
läbielamine, õppekäik, mingi töö tegemine jne. Hiljem kogetut
analüüsitakse. Võetakse aeg maha, peatutakse ja mõeldakse, mis see oli,
milline tähendus sündmusel õppija jaoks on ja mida sellest õpiti.
Raporti meetodi puhul kasutatakse
läbikirjutamist.
Meetod
on kasulik, kuna: - aitab õppijal keskenduda kogetule ja seda süsteemselt
esitada,
- aitab
kaasa õppija analüüsioskuse ja süstematiseerimisoskuse
arendamisele,
- aitab kaasa kirjaliku väljendusoskuse arendamisele,
- arendab õppija
reflekteerimisoskust sh oma tunnete peegeldamise oskust,
- võimaldab
õppijal jälgida enda arengut kogetu järel,
- võimaldab
kasutada teiste õppijate kogemusi õppimiseks,
- arendab
esitlemisoskust ja
esinemisjulgust.
Meetodi
rakendamine Raporteid võib koostada praktilise õppe kohta koolis või
ettevõttes, projektitööde kohta, õppekäikude kohta jne.
Raporti struktuur
võib olla õppija poolt määratletud, vajadusel võib õpetaja selle
lähteülesandes anda (otstarbekas näiteks praktikaraportite
puhul, et praktikal saadud kogemust süsteemselt esile tuua, praktikate
kaitsmist tõhustada). Raporti koostamise hõlbustamiseks on õppijal kasulik teha
märkmeid või pidada päevikut. See aitab detailsemalt ja rohkem
informatsiooni talletada ja hõlbustab hilisemat analüüside tegemist.
Raporti
koostamisele järgneb kogemuste jagamine grupis või klassis. Selleks
viiakse läbi raporti esitlus, millele järgneb kaaslaste küsimustele
vastamine. Õppimise
seisukohalt parim, kui õppijad saavad vastastikku raportitele
hinnanguid anda. Üksteise raportite lugemine ja analüüsimine võimaldab
õppijatel kogemust võrrelda ja tekitab
küsimusi.
NB!
Raport ei ole pelgalt kirjeldus, see peab kindlasti sisaldama analüüse
ja hinnanguid, ka õppijale endale (mida ma õppisin jne).
|