1.
Kinnipeetavale lubatud esemed
1.1.
Kinnipeetava omandiõiguse piiramine
Kinnipeetaval
on põhiõiguste kandjana põhiõigus oma omandit vabalt käsutada, vallata ja
kasutada (PS § 32), niivõrd kui
seda ei ole seadusega piiratud (PS § 11). Isiku
karistamine vangistusega ei muuda tema seisundit oma asjade omanikuna, kuid VangS § 15 ja selle alusel
VSKE-ga on
kinnipeetava jaoks piiratud asjade kasutamine ja valdamine vanglas. VangS § 15 lg 1 ja VSKE § 57
lg 1 piiratakse kinnipeetava asjade valdamist vanglas - vanglasse vastuvõtmisel
võtab vangla kinnipeetavaga kaasas olevad isiklikud asjad ja tema isikut
tõendavad dokumendid hoiule. Kinnipeetava soovil võidakse isikud asjad anda
tema juurde kambrisse või tuppa (VSKE § 61
lg 1).
1.2.
Kinnipeetavale lubatud esemed ja määr
VSKE § 57
lg 3 kohaselt ei või kinnipeetava enda juures olevate ja laos olevate isiklike
asjade kaal kokku ületada 30 kilogrammi ning lg 4 kohaselt võib vahistatu
saada pakiga üks kord kuus kuni 10 kg asju. Kui asjade kaal ületab 30 kg, peab
vahistatu või kinnipeetav saatma asjad muule isikule väljaspool vanglat või
tema asjad hävitatakse. Selle regulatsiooni eesmärk on piirata asjade hulka
vanglas, kuid piirang võib piirata kinnipeetava põhiõigust omandile rohkem, kui
see on PS § 11 mõttes vajalik.
Regulatsiooni võimalikku põhiseadusvastasust leevendab asjaolu, et vangla on
kohustatud andma kinnipeetavale oma kulul vangla riided ja hügieenivahendid,
toitlustama kinnipeetavaid ja varustama kinnipeetavaid ravimitega – vangla
poolt antud riietus, toit ega ravimid ei ole kinnipeetava isiklikud asjad ega
ole hõlmatud eelnimetatud piirangust. Isiklikud asjad ei ole kõik kinnipeetava
personaalses kasutuses ja valduses olevad asjad, vaid ainult tema enda poolt
tema enda jaoks vanglasse kaasa võetud või vangla vahendusel soetatud asjad.
VangS ega VSKE ei keela
kinnipeetaval teha oma asjadega tehinguid, kuid kinnipeetav ei või võtta
omandatud asja enda valdusesse muidu, kui see on soetatud vangla vahendusel (nt
kui üks kinnipeetav tahab võõrandada enda asja teisele kinnipeetavale, peab ta
edastama võõrandatava asja omandaja määratud esindajale väljaspool vanglat, või
korraldama tehingu vangla vahendusel, kuid ei saa otse asja oma valdusest teise
kinnipeetava valdusesse anda). Praktikas ei ole vanglad vahendanud kinnipeetavate
tehinguid. Samas tuleb silmas pidada, et vangla võib küll asja kinnipeetavalt,
kes seda valdab ja kasutab, ilma et see oleks soetatud vangla vahendusel ja
kantud kambrikaardile, ära võtta, kuid see ei tähenda, et asja võiks ära võtta
kinnipeetavalt, kes selle teise kinnipeetava kasutusse andis või selle
kasutusse võtmist talus, kuid kellele asi kuulub ja kelle kambrikaardile asi on
kantud.
Näide: 12.11.2007
sadas vihma ja oli 2 C sooja. Kinnipeetav Tanel Paas'ile kuuluv dressipluus
– tema ainuke soe riideese – oli hommikusest meditsiini osakonnas käimisest
endiselt märg. Kuigi ta küsis valvurilt jalutuskäigu ajaks jopet, keeldus
valvur talle vangla poolt jopet andmast. Selleks, et jalutuskäigu ajal mitte
külmetuda, võttis kinnipeetav Tanel Paas teise kinnipeetav Urmas Nagel'i nõusolekul
tema dressipluusi. Jalutuskäigule minnes kontrollis vanglaametnik kinnipeetava
riietuse vastavust kambrikaardile sätestatuga ja avastas, et kinnipeetav Tanel
Paas'i kambrikaardile ei ole kantud helesinist dressipluusi ning võttis kinnipeetavalt
dressipluusi ära ja koostas keelatud eseme äravõtmise akti. Kinnipeetav küll
selgitas, et dressipluus on tema kambrikaaslase oma ja tema ainult laenas seda,
kuid vanglaametnik ei kuulanud kinnipeetavat. Sama päeva õhtul taotles
kinnipeetav Urmas Nagel, et vangla tagastaks temale äravõetud dressipluusi,
millele vangla vastas nädala pärast kirjalikult, et dressipluus on hävitatud.
Kas vangla võis võtta dressipluusi ära, kui oli teada, et dressipluus kuulub
kinnipeetav Urmas Nagel'ile, keelduda selle tagastamisest ja asja hävitada?
VSKE § 57
lg 1 võib küll järeldada, et kinnipeetav võib vallata (ehk "hoida enda
juures") ainult vanglasse saabumisel kaasas olnud või vangla vahendusel
soetatud asju. Määruse sõnastusest ei ole selgelt aru saada, kas määrus keelab
ka teisele kinnipeetavale kuuluva asja kasutamist, kuid praktikas on seda sätet
tõlgendatud kui keeldu vallata asja mistahes valduse vormis ja alusel. Seega
oli dressipluusi äravõtmine kinnipeetav Tanel Paas'ilt õiguspärane. Küll ei
võinud vangla seda enda valdusesse jätta, sest kinnipeetav Urmas Nagel valdas
seda dressipluusi vanglas õiguspäraselt – dressipluus oli kantud tema
kambrikaardile, ning temalt puudus vanglal õiguslik alus dressipluusi äravõtmiseks.
Vangla võib võtta enda valdusesse ja hävitada vangla territooriumil leitud eset
üksnes siis, kui ese on keelatud. Kinnipeetav Urmas Nagel hoidis dressipluusi
enda juures õiguspäraselt ning dressipluus ei ole keelatud ese VSKE § 641
mõistes. Seega ei olnud dressipluusi näol tegemist vangla territooriumilt
leitud keelatud esemega ning vangla pidi dressipluusi tagastama kinnipeetav
Urmas Nagel'ile. Kuna vangla direktor rikkus tagastamise kohustust, omastas
eseme ja hävitas selle õigusvastaselt, tuleb asjassepuutuvad vanglaametnikud
võtta vastutusele ja vangla peab hüvitama kinnipeetavale tekitatud kahju.
VangS § 15 lg 2 kohaselt
on kinnipeetavale keelatud ained ja esemed, mis: 1) ohustavad inimese julgeolekut;
2) sobivad eriti vara kahjustamiseks või 3) võivad ohustada vangla julgeolekut.
VangS § 15 lg 3
alusel kehtestab täpsema loetelu kinnipeetavale vanglas keelatud asjadest
justiitsminister määrusega. Tegemist on määrusega seaduse täpsustamiseks (intra legem määrus) ning seetõttu ei või
justiitsminister väljuda VangS § 15 lg 2
sätestatud piirangu raames. VSKE § 641
sätestatakse, et kinnipeetavale on vanglas keelatud: 1) esemed, millega saab
tekitada või on võimalik tekitada vigastusi, nagu relvad ja laskemoon,
erivahendid, sõjariistad, torke- lõike- ja raierelvad, nõelad, vardad, nöörid,
niidid, võtmed, köied ja traadid; 2) lõhkeained, sealhulgas ained, mille kokku
segamise tulemusena saadakse lõhkeaineid, radioaktiivsed, oksüdeerivad,
söövitavad, kergelt süttivad või muud mürgised ained või gaasid; 3)
süütamisvahendid, välja arvatud tuletikud; 4) narkootilised, psühhotroopsed ja
muud uimastava või tugeva toimega ained; 5) retseptiravimid, välja arvatud
arsti ettekirjutusel; 6) optilised riistad, välja arvatud prillid arsti loal; 7)
alkohol ja alkoholi sisaldavad ained; 8) tööriistad ja ehitusmaterjalid; 9)
spordivahendid, välja arvatud avavangla kinnipeetaval; 10) mobiiltelefonid ja
muud elektroonilised või tehnilised sidepidamisvahendid, sealhulgas raadiosaatjad,
pihu- ja personaalarvutid, mille kaudu on võimalik infot edastada ja vastu
võtta; 11) fotoaparaadid, videokaamerad; 12) küünlad; 13) kalad, loomad ja
linnud; 14) taimed; 15) vägivalda, vihkamist, rassismi jne propageerivad
trükised ning pornograafilised teosed; 16) sularaha, väärtpaberid,
pangakaardid, välja arvatud avavanglas või kinnise vangla avavangla osakonnas;
17) hasartmänguvahendid; 18) väärisesemed, välja arvatud abielusõrmus või
religioosne sümboolika; 19) suhkur, pärm, karamellikompvekid, kartulid ja
toorained, millest on võimalik lõpp-produktina saada alkoholisisaldavat
vedelikku; 20) tekstiiltooted ruumi sisustamiseks, sealhulgas vaibad, kardinad.
Loetelu põhjal võib tekkida põhjendatud kahtlus, et VSKE § 641
p 3, 6, 8, 9, 10 (v.a mobiiltelefon), 11, 12 ja 14 ei ole hõlmatud ühestki
VangS § 15 lg 2
toodud piirangu alusest ning selles osas on kinnipeetava omandiõiguse piiramine
vastuolus põhiseaduse ja seadusega. Kui selline vaidlus ka tekib ja vangla
isegi nõustub kinnipeetavaga, et VSKE § 641
loetletud asi ei ohusta inimese tervist, vara ega vangla julgeolekut, ei saa
vangla siiski otsuse tegemisel jätta kohaldamata VSKE § -s 641
sätestatut. See ei välista vangla keeldumise vaidlustamist kohtus (kinnipeetav
ei saa otse vaidlustada VSKE § 641,
vaid peab seda tegema üksnes vangla toimingu vaidlustamise raames).
Näide: Vahistatu
Ilmar Lauk kirjutas 12.10.2007 taotluse Mummu vangla direktorile ja palus, et talle
võimaldataks endale soetada male. Vangla direktor keeldus vahistatu taotluse
rahuldamisest ja põhjendas keeldumist sellega, et male on spordivahend ja
sellest tulenevalt ei saa vangla vahistatule male soetamist võimaldada. Tekib
küsimus, kas vangla käitus õiguspäraselt ning millised on vahistatu õiguskaitse
võimalused?
VangS § 15
lg 2 kohaselt on kinnipeetavale lubatud isiklikud esemed, välja arvatud esemed,
mis: 1) ohustavad inimese julgeolekut; 2) sobivad eriti vara kahjustamiseks või
3) võivad ohustada vangla julgeolekut. VangS § 15
lg 3 annab justiitsministrile volituse määrusega kehtestada keelatud
esemete loetelu. VSKE
§ 641 p 9 kohaselt on kinnipeetavatele kõik spordivahendid
keelatud. Male on lauamäng, samuti ka spordivahend. VSKE § 57
lg 2 kohaselt kohaldatakse kinnipeetava asjade regulatsiooni ka vahistatu
suhtes. Seega on vangla otsustus, keelduda vahistatu taotluse soetada male,
kooskõlas VSKE
§ 641 p 9 ning vangla otsusele ei saa midagi ette heita.
See ei tähenda, et justiitsministri hinnang, et male kui spordimäng on ese, mis
võib ohustada inimese tervist, sobib vara kahjustamiseks või ohustab vangla
julgeolekut (VangS
§ 15 lg 2) olla
adekvaatne. PS
§ 11 kohaselt on keelatud põhiõigusi (PS § 32
omandiõigus) ilma konkreetse vajaduseta piirata. VSKE § 641
p 9 võib tunnistada seadus ja põhiseadusega vastuolus olevaks üksnes kohus
(PS
§ 152, HKMS
§ 25 lg 9 ja PJKMS § 4
lg 1, § 9—15), mitte vangla. See, et vangla ei saanud konkreetsel juhtumil
teistmoodi otsustada, ei takista kinnipeetavat vaidlustamast vangla toimingut
ning selle raames taotlema, et kohus hindaks VSKE § 641
p 9 põhiseaduspärasust.
1.3.
Vangla poolt piirangute kehtestamine
VangS
§ 15 lg 4 kohaselt võib vangla keelata täiendavalt aineid ja esemeid,
mis ei ole keelatud asjade loetelus, kuid mis: 1) ohustavad inimese
julgeolekut; 2) sobivad eriti vara kahjustamiseks või 3) võivad ohustada vangla
julgeolekut. Vangla direktori käskkiri ainete ja esemete keelamise kohta on üldkorraldus
(RKHK 3-3-1-54-07;
HMS § 51
lg 2). Vangla direktori käskkiri tuleb anda välja haldusmeneltuses, peab
olema konkreetselt põhjendatud (HMS § 56)
ja võimalusel tuleb adressaadid ka ära kuulata (HMS § 40).
Näide: Kinnipeetav
Tiit Kuusk pöördus Mummu vangla poole taotlusega, kus soovis saada kambrisse
kasutamiseks sülearvutit ja printerit. Sülearvuti ja printeri ostmiseks oli
kinnipeetava isikukontol raha olemas ning taotluses oli ära näidatud ka
konkreetse sülearvuti ja printeri mark, mida kinnipeetav Tiit Kuusk soovis
soetada. Vangla keeldus kinnipeetava taotluse rahuldamisest leides, et VSKE § 64¹
p 10 kohaselt on kinnipeetaval keelatud omada pihu- ja personaalarvutit.
Samuti osutati vangla keeldumises Mummu vangla direktori 01.03.2007 käskkirjaga
nr 1-3/17 on kinnitatud Mummu Vangla kinni peetavatele isikutele keelatud esemete
ja ainete loetelu p 1.26, milles keelatakse kinni peetavatel isikutel omada
kontoritehnikat. Vangla leiab, et kontoritehnika omamine kinni peetavate
isikute poolt ohustaks üldises plaanis vangla julgeolekut, kuna kinni peetavate
isikute kasutuses olevate elu- ja olmeruumides puuduvad tingimused
kontoritehnika nõuetekohaseks hoidmiseks ja kasutamiseks ning valdav enamus
esemetest, mis liigituvad kontoritehnika alla, koosnevad osadest ja ainetest,
mis eraldi kasutatuna sobivad vangla vara kahjustamiseks ning inimesele
tervisekahjustuse tekitamiseks. Samuti ei vasta kambrite elektrivarustus
kontoritehnikale valmistajatehase poolt kehtestatud kvaliteedinõuetele, mille
tõttu on reaalne kontoritehnika riknemine, halvimal juhul võib see kaasa tuua
süttimisohu. Kas vangla keeldumine oli õiguspärane?
VSKE § 64¹
p 10 kohaselt on keelatud üksnes personaalarvutid, mille kaudu on võimalik
infot edastada ja vastu võtta. Kui kambrisse ei ole paigutatud
internetiühendust või wifi-võrku, siis ei ole sülearvutiga võimalik infot
edastada ega vastu võtta. Seega selles osas oli vangla keeldumine ilmselgelt
vastuolus VSKE
§ 64¹ p 10. Keerulisem on vastata küsimusele, kas vangla direktor võis
hoone halva ehitustehnilise seisukorra tõttu keelata kontoritehnika kasutamise.
Vangla põhjendused printeri osadest lähtuva ohu kohta inimeste tervisele ja
varale ei ole kuigi tõsiseltvõetavad. Vangla peab tagama, et tema valduses
olevad hooned vastaksid elektriohutuse nõuetele. Vanglapoolne õigusrikkumine ei
anna iseenesest alust kinnipeetavate põhiõiguste piiramiseks. Seetõttu võib
oletada, et vangla piirab sellel juhtumil kinnipeetav Tiit Kuusiku õigusi
õigusvastaselt.
1.4.
Erisused kartserisse paigutamisel
VSKE § 60
lg 1 kohaselt võivad kartseris olla kinnipeetaval kaasas pühakiri, tema
õiguste kaitseks vajalikud õigusaktid, mõistlikus koguses õppekirjandust,
kirjapaberit, kirjutusvahendeid, kirjamarke, ümbrikke, tema kohta tehtud
kohtuotsuseid ja -määruseid, süüdistuskokkuvõtteid, tema kirjadele saabunud
vastuseid, üks telefonikaart, seep, kamm, hambapasta, hambahari, käterätt, rull
tualettpaberit ning naiskinnipeetaval hügieenisidemed.
VSKE § 100
lg 2 kohaselt antakse kinnipeetava juures kambris olnud isiklikud asjad kinnipeetava
kartserisse paigutamisel lattu ning tagastatakse kinnipeetavale pärast
kartserist vabastamist.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. R.Sults ja S.Põllumäe 14.04.2008
|