Ettevalmistamise
korra § 2 lg 1 kohaselt teavitab arvestusteenistus kaks kuud enne kuupäeva,
millal kohtul tekib õigus otsustada kinnipeetava tingimisi enne tähtaega
vangistusest vabastamine, kontaktisikut vajadusest valmistada kohtule ette
materjalid. Tingimisi ennetähtaega vabastamise dokumentide menetlemisel vangla
poolt on kesksel kohal kontaktisiku poolt koostatav iseloomustus. Ettevalmistamise
korra § 2 lg 2 kohaselt algatab kontaktisik kinnipeetava
iseloomustuse koostamiseks vajaliku info kogumise, tehes vajadusel
järelepärimise kinnipeetava kriminogeenseid riske hindavatele ametnikele.
Ettevalmistamise
korra § 2 lg 3 kohaselt peavad oma hinnangu kinnipeetava kohta
esitama vähemalt: 1) vangla sotsiaaltöötaja; 2) psühholoog;
3) julgeolekuspetsialist ja 4) tervishoiutöötaja (hindamisrühm). HMS § 8
lg 2 kohaselt määratakse haldusorganisiseselt isikud, kes tegutsevad
haldusmenetluses haldusorgani nimel, kui seaduses või määruses ei ole
sätestatud teisiti. Hindamisrühma liikmete määramine on vangla direktori
otsustada. Siiski peab vangla direktor hindamisrühma liikmete määramisel
arvestama ettevalmistamise korra § 2 lg 3 toodud nõuetega ja määrama
hindamisrühma liikmed määruse nõuetest lähtuvalt.
Ettevalmistamise
korra § 3 lg 1 kohaselt annavad hindamisrühma liikmed hinnangu
kinnipeetava kriminogeensete riskide kohta ja esitavad selle kontaktisikule järelepärimisest
alates kümne tööpäeva jooksul. Sõnastusest "annavad […] hinnangu
kinnipeetavate kriminogeensete riskide kohta" järeldub, et hinnanguid
tuleks anda nende asjaolude kohta, mis võivad kinnipeetava kuritegelikku
(kriminogeenset) käitumist mõjutada. Hinnangute andmisel tuleb olla
objektiivne. Mistahes hinnang peab hindaja poolt olema põhistatud. Kõige
tavalisem on hinnata a)kinnipeetava käitumist ja suhteid vanglas,
b) kinnipeetava suhteid tema lähedaste ja teiste isikutega,
c) kinnipeetava elu- ja töökoha olemasolu või nende leidmise tõenäosust,
d) kinnipeetava lähedaste majanduslikku olukorda ja valmisolekut
kinnipeetavat vabanemise korral aidata. Kuigi hinnang võib sisaldada kahtlust,
siis asjaolud, millel kahtlus tugineb, peavad olema tõendatud. Hinnangud peavad
olema konkreetsed ja seal peavad hinnangu aluseks olevas asjaolud selgelt välja
toodud viidetega tõenditele, et kinnipeetaval oleks võimalik esitada nende
kohta sisukaid ja konkreetseid vastuväiteid ning neid omapoolsete tõenditega
ümber lükata. Hinnangud ei või olla üldsõnalised, oletuslikud ega põhineda
tõendamata asjaoludel (vt näidet allpool).
Näide:
Kinnipeetav Raivo Jalg kannab Murru Vanglas vangistust asja omavolilise
kasutamise eest (võttis naabri teadmata ja nõusolekuta nende ühises kuuris
oleva muruniiduki, kuna tema enda murutrimmer oli katki läinud ja muru vajas
niitmist, arvestamata hiljutist suhete jahenemist tema ja naabri vahel).
Kinnipeetava käitumine on vangistuse vältel olnud hea. Kinnipeetaval puuduvad
kehtivad distsiplinaarkaristused ning kinnipeetava asus viivitamata pärast
vanglasse saabumist tööle, et üleval pidada oma naist. 23.01.2008 teostatakse
kinnipeetava kambris läbiotsimine, mille käigus leitakse kambri WC-st mobiiltelefon
ja laadija. Keegi kinnipeetavatest ei tunnista, et mobiil oleks nende oma.
Julgeolekuosakonna töötaja küsib ka kinnipeetav Raivo Jalg'i käest, kelle mobiiliga
on tegemist, kuid kinnipeetav keeldub ütluste andmisest viidates sellele, et
tema elu ja tervis võivad sattuda ohtu. 06.04.2008 kirjutab sama julgeolekutöötaja,
olles hindamisrühma liige, kinnipeetava kohta järgnevalt: "Kinnipeetav ei ole asunud õiguskuulekale
teele. Tema tahtmatusest vangla administratsiooniga koostööd teha võib välja
lugeda üheselt, et kinnipeetaval ei ole soovi jätkata õiguskuulekat elu. Samuti
on kinnipeetav korduvalt toime pannud õigusrikkumisi vanglasiseselt, ei ole
teavitanud kaaskinnipeetavate õigusrikkumistest ning on ennast üleval pidanud
ülbe ja enesekesksena. Ei pea mõistlikuks kinnipeetava ennetähtaegset
vabastamist."
Koostatud hinnang näib viitavat sellele, et hindaja ei ole objektiivne ning
teadlikult jätab kinnipeetavast halvemat muljet, kui hinnangu aluseks olevatest
sündmustest võiks mõistlik isik teha. Samuti on hinnang niivõrd üldine, et
selle vastu puudub kinnipeetaval võimalus esitada mõistlikke ja sisukaid vastuväiteid.
Hinnang ei ole põhjendatud, sest sellest ei nähtu, millistele tõenditele ja
nendega tõendatud faktilistele asjaoludele hindaja oma hinnangu rajab. Samuti
ei ole julgeolekutöötaja hinnangu andmisel keskendunud olulisele, st
kinnipeetava kriminogeensetele riskidele põhistatud hinnangu andmisele, sest
toodud asjaolud ei seostu iseenesest vanglavälise käitumise prognoosiga.
Hinnangu kujundamisel ei
saa, objektiivse hinnangu andmise vajadusest lähtuvalt, hindajad kasutada muud
informatsiooni kui seda, mis on kinnipeetava kohta vangistuse täideviimise
käigus kogutud. Hindaja ei tohi hinnangu kujundamisel kasutada allikaid, mis ei
ole usaldusväärsed või tõendatud. Kirjutades hinnangusse "[...] kaaskinnipeetavate hinnangul ei ole
kinnipeetav asunud õiguskuulekale teele[...]" on hindaja eksinud. Asi
ei ole selles, et kaaskinnipeetavate hinnang ilmtingimata väär peaks olema,
kuid kaaskinnipeetavate hinnangut võivad väärata mitmed asjaolud, mis ei ole
hindajale teada (vrd nt "kaaskinnipeetavate
ütlustega on tõendatud, et kinnipeetav on asunud õiguskuulekale käitumisele
ning vaatamata mõningatele ekssessidele vanglas, hakkab vabaduses korralikuks [--]").
Samuti ei peeta kinnipeetavate hinnanguid selles valdkonnas kuigi
usaldusväärseteks, kuigi objektiivselt ei ole tõenäoliselt põhjust arvata, et
kinnipeetavad tõde teises valguses esitavad sagedamini kui inimesed, kes
vangistust ei kanna. Seega tuleks hinnangu koostamisel lähtuda siiski
andmetest, mille usaldusväärsuses ei ole kahtlust. On mõistetav, et olukorras,
kus kinnipeetavate arv on suur ning ametnikke on vähe, ei ole mõeldav, et
hinnangut andev ametnik tunneks kõiki kinnipeetavaid, kelle kohta ta hinnanguid
annab. Sellises olukorras on äärmiselt oluline, et ametnik jääks võimalikult
objektiivseks ning suudaks oma hinnangut põhistada usaldusväärsetest allikatest
pärit kontrollitavate andmetega. Kuulujutte, olenemata sellest, kes neid
levitas, ei saa pidada usaldusväärseteks.
Ettevalmistamise
korra § 3 lg 3 kohaselt koostab kontaktisik hindamisrühma liikmetelt
saadud hinnangute põhjal kinnipeetava iseloomustuse. Kinnipeetava iseloomustuse
koostamisel võib kontaktisik vajaduse korral kokku kutsuda hindamisrühma, et
ühtlustada ja täpsustada hinnangus sisalduvat teavet (ettevalmistamise kord
§ 3 lg 2). Iseloomustuses tuleb märkida vähemalt järgnevat: 1) kinnipeetava
isikuandmed; 2) andmed toimepandud kuriteo ja mõistetud karistuse kohta;
3) kinnipeetava lähedaste kontaktandmed; 4) tekitatud kahju
hüvitamata osa suurus; 5) vanglas läbi viidud resotsialiseerimistegevused
ja nende tulemused, sealhulgas hinnang kinnipeetava individuaalses täitmiskavas
nimetatud eesmärkide saavutamisele; 6) kinnipeetava isikuomadustest,
muutustest tema mõtlemises ja käitumises vangistuse ajal ning vanglas
kinnipeetava suhtes kohaldatud distsiplinaarkaristustest nähtuv risk uue
kuriteo toimepanemiseks; 7) kinnipeetava ohtlikkus ja ohustatus vabanedes;
8) kinnipeetavaga töötav kontaktisik (ettevalmistamise kord § 3
lg 4 p 1—8).
Iseloomustuse blankett (ettevalmistamise korra lisa 1)
Kui
kinnipeetava reaalselt ärakandmisele kuuluva vangistuse tähtaeg on lühem kui
üks aasta, võib tema iseloomustuses jätta hinnangu järgneva kohta andmata:
1) vanglas läbi viidud resotsialiseerimistegevused ja nende tulemused,
sealhulgas hinnang kinnipeetava individuaalses täitmiskavas nimetatud
eesmärkide saavutamisele; 2) kinnipeetava isikuomadustest, muutustest tema
mõtlemises ja käitumises vangistuse ajal ning vanglas kinnipeetava suhtes
kohaldatud distsiplinaarkaristustest nähtuv risk uue kuriteo toimepanemiseks;
3) kinnipeetava ohtlikkus ja ohustatus vabanedes (ettevalmistamise kord
§ 3 lg 5).
VangS
§ 16 lg 1 kohaselt koostatakse individuaalne täitmiskava üksnes kinnipeetavale,
kelle reaalselt ärakandmisele kuuluva vangistuse tähtaeg ületab ühte aastat.
Seega ei koostata üldjuhul individuaalset täitmiskava kinnipeetavale, kelle ärakandmisele
kuuluva vangistuse tähtaeg ei ületa ühte aastat. Iseenesest ei ole välistatud,
et vangla koostab individuaalse täitmiskava ka kinnipeetavale, kelle vangistuse
tähtaeg ei ületa ühte aastat, kuid see on vähest ressurssi arvestades vähetõenäoline.
Kinnipeetava, kellele ei ole koostatud individuaalset täitmiskava,
iseloomustuses ei saa arusaadavalt kajastada informatsiooni selle kohta, kuidas
ta on täitnud individuaalses täitmiskavas ettenähtut. Samas jääb arusaamatuks
see, miks võib jätta kajastamata informatsiooni selle kohta, milliseid
resotsialiseerimistegevusi on ette võetud ning kuidas kinnipeetav on neid
täitnud. See iseenesest ei välista seda, et juhul, kui kinnipeetav, kelle
reaalselt ärakandmisele kuuluva vangistuse tähtaeg ei ületa ühte aastat ning
kellele ei ole koostatud individuaalset täitmiskava, kuid kes on sellele vaatamata
osa võtnud mingitest vangistuse täideviimise eesmärkide saavutamise
programmidest või on käinud tööl või omandanud hariduse, leiab see kajastamist
ka kinnipeetava iseloomustuses. Oluline on see, et kinnipeetavast loodaks
iseloomustuse abil võimalikult täielik igakülgne ja objektiivne pilt. Seega on
vältimatult vajalik anda ka hinnanguid selle kohta, milliseid vangistuse täideviimise
eesmärkide saavutamise seisukohalt positiivseid arenguid on kinnipeetav
vangistuse vältel teinud.
Pärast
iseloomustuse valmimist edastab kontaktisik selle vangla direktorile või tema
poolt määratud isikule. Kui vangla direktor või tema määratud isik avastab
talle esitatud iseloomustuses puudusi, võib ta menetlust pikendada, määrates
menetluse jätkamise tähtaja (ettevalmistamise kord § 4 lg 1).
Ettevalmistamise korra § 4 lg 2 kohaselt ei tohi menetluse jätkamise
tähtaeg olla pikem kui kümme tööpäeva.
Olles
saanud kontaktisiku iseloomustuse, esitab vangla direktor või tema poolt
määratud isik taotluse kinnipeetava tulevase elukoha järgsele kohtu
kriminaalhooldusosakonnale arvamuse andmiseks katseaja ja kinnipeetava suhtes
kohaldatavate kohustuste valiku ja nende kohaldamise tähtaja kohta, lisades
taotlusele iseloomustuse (kohtueelne ettekanne (vt lisaks KrHS
§ 23—24) koopia (ettevalmistamise korra § 5 lg 1)). KrHS § 23
lg 1 kohaselt nimetab vangla taotlusel süüdimõistetu elukohajärgse
kriminaalhooldusosakonna juhataja kriminaalhooldusametniku, kellele teeb
ülesandeks kohtueelse ettekande koostamise. Kriminaalhooldusametnik koostab
süüdimõistetu kohta KrHS § 24
alusel kohtueelse ettekande ning esitab selle vanglale nende soovitud tähtaja
jooksul. Ettevalmistamise korra § 5 lg 3 kohaselt koostab
kriminaalhooldusametnik arvamuse (kohtueelne ettekanne) 20 tööpäeva jooksul
taotluse saamisest alates. On ilmne, et kriminaalhooldusosakonnale tuleb saata
iseloomustus, milles vangla direktor või tema poolt määratud isik ei ole
tuvastanud puudusi st kriminaalhooldusosakonnale saadetakse lõpliku iseloomustuse
koopia, milles vangla üldjuhtudel enam muutusi teha ei tohi. See on oluline
tagamaks, et kriminaalhooldusametnikul oleks kinnipeetava suhtes kohaldatavate
kohustuste ja nende kohaldamise tähtaja valikul võimalik anda kinnipeetavale
lõplik hinnang ka üksnes iseloomustust lugedes. See iseenesest ei tähenda, et
kriminaalhooldusametnik ei võiks tulla vanglasse ja kinnipeetavaga vestelda või
koguda muid andmeid, kuid see peaks olema siiski erandlik. Küll on kriminaalhooldusametnikul
kohustus kohtuda kahtlustatava või süüdistatavaga, tema lähedastega ja teiste
isikutega kohtueelse ettekande koostamiseks vajaliku teabe kogumise eesmärgil,
tutvuda riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuste andmetega kahtlustatava või
süüdistatava kohta, nõuda kahtlustatava või süüdistatava seaduslikult
esindajalt, õppeasutuse juhilt ja tööandjalt andmeid kahtlustatava või
süüdistatava käitumise ja õppimise kohta (KrHS § 24
lg 3). Sarnast kohustust ei ole süüdimõistetu kohta kohtueelse ettekande
koostamisel.
KrHS § 24
lg 1 kohaselt koostab kriminaalhooldusametnik kahtlustatava, süüdistatava
või süüdimõistetu kohta kohtueelse ettekande, mis sisaldab kokkuvõtet
kahtlustatava või süüdistatava isikuomadustest ja sotsiaalsest olukorrast ning
arvamust katseaja ja kahtlustatava, süüdistatava või süüdimõistetu suhtes
kohaldatavate kohustuste valiku ja nende kohaldamise tähtaja kohta. Antud sätte
juures tuleb tähelepanu pöörata sellele, et kriminaalhooldusametnik ei koosta
iseloomustust süüdimõistetu (sh ka kinnipeetava) kohta, kuna nt kinnipeetava
kohta peab vastava iseloomustuse koostama vangla (vt ülalpool). Siiski peab
kriminaalhooldusametnik andma arvamuse katseaja ning kohaldatavate kohustuste
valiku ning nende tähtaja kohta.
Ärakirjad
iseloomustusest ja kriminaalhooldusametniku arvamusest saadab
kriminaalhooldusosakond vangla asukohajärgsele prokuratuurile (ettevalmistamise
korra § 5 lg 4). Ettevalmistamise korra § 6 lg 1 kohaselt
lisab arvestusteenistus pärast kriminaalhooldusametniku arvamuse saamist
iseloomustuse ja kriminaalhooldusametniku arvamuse kinnipeetava isiklikule
toimikule ning edastab selle vangla direktorile või tema määratud isikule. VSKE
§ 28 lg 3 p 4 kohaselt on kinnipeetava tingimisi enne tähtaega
vabastamise menetluse dokumendid isikliku toimiku teises osas. Vangla direktor
või tema määratud isik edastab kinnipeetava toimiku koos iseloomustuse ja
kriminaalhooldusametniku arvamusega vangla asukohajärgsele kohtule
(ettevalmistamise kord § 6 lg 2).
Juhul,
kui vangla või kriminaalhooldusosakond tuvastab kinnipeetava käitumises või
varem esitatud andmetes olulisi muutusi, mis võivad mõjutada kinnipeetava
tingimisi enne tähtaega vabastamist, teavitab vangla direktor või tema määratud
isik sellest kirjalikult viivitamata kohtunikku (ettevalmistamise kord
§ 7). Kohtunikule tuleb teada anda üksnes olulistest muutustest. Olulisuse
hindamise kriteeriumiks peaks olema see, kas muutus andmetes või kinnipeetava
käitumises võib omada tähtsust kinnipeetava edaspidises käitumises.
Näide:
Kinnipeetav Igor Juus'i isiklik toimik ühes kriminaalhooldusametniku kohtueelse
kokkuvõtte ning vangla iseloomustusega saadeti 22.03.2008 kohtusse. Iseloomustuse
kohaselt on kinnipeetaval tugevad peresuhted oma naise ja kahe lapsega. Samuti
on kinnipeetaval võimalus asuda viivitamata pärast vabanemist tööle. Vangla
hinnangul on äärmiselt tõenäoline, et kinnipeetav asub pärast vabanemist
õiguskuulekale teele. 25.03.2008 saab vangla kontaktisik teada, et kinnipeetava
naine sai liiklusõnnetuses surma. Kontaktisik pöördub vangla direktori poole.
Kas direktor peaks antud teabe edastama ka kohtunikule?
Näide:
Kinnipeetav Rain Kiik'e kohta koostas Mummu Vangla pigem negatiivse iseloomustuse.
Iseloomustusse märkis kontaktisik mh ka selle, et 14.04.2008 leiti kinnipeetava
kambrist mobiiltelefon. Kuna menetlus ei olnud lõpuni viidud, ei saanud täie
kindlusega väita, et mobiiltelefon kuulus kinnipeetav Rain Kiik'ele. Siiski
pidas kontaktisik viimast äärmiselt tõenäoliseks, kuna kinnipeetav viibis
kambris üksinda. Eelnevast tulenevalt kajastas kontaktisik vahejuhtumit ka
iseloomustuses ning maalis kinnipeetavast selle vahejuhtumi põhjal negatiivse
pildi ning pidas vähetõenäoliseks, et kinnipeetav asuks vabastamisel
õiguskuulekale teele, kuna õigusrikkumiste toimepanemist ei ole kinnipeetav
vanglas olles lõpetanud. 18.04.2008 selgus aga, et mobiiltelefon ei kuulunud
kinnipeetavale, vaid selle oli kambrisse kogemata unustanud 14.04.2008 kambrit
mõni aeg enne läbiotsimist külastanud direktori asetäitja sotsiaalalal. Kas
antud teave tuleks edastada ka kohtunikule? Kas iseloomustuse koostamisel võis
üldse sellist teavet iseloomustusse kirja panna?
Kinnipeetava
elektroonilise valve kohaldamisega vanglast vabastamisel on dokumentide
kogumisel ja edastamisel erisusi. Üldjoontes on kogu menetlus sama ning
kohaldatakse ka samu sätteid (ettevalmistamise kord § 8 lg 1), kuid on
ka erisusi. KarS
§ 76 lg 1 p 1 kohaselt võib teise astme kuriteo või esimese astme kuriteo
ettevaatamatus toimepanemises süüdimõistetud isiku vabastada, kui ta nõustub KarS § 75 lg 2 p
9 toodud elektroonilise järelevalvega, ning on ära kandnud 1/3 karistusajast,
kuid mitte vähem kui kuus kuud. Juhul kui kinnipeetav ei nõustu elektroonilise
järelevalvega, võib kohus ta vabastada siis, kui ta on ära kandnud poole oma
karistusajast (KarS
§ 76 lg 1 p 2). Kui esimese astme kuriteo tahtlikus toimepanemises
süüdimõistetud isiku nõustub KarS § 75
lg 2 p 9 toodud elektroonilise järelevalvega, võib kohus ta vabastada kui ta on
ära kandnud vähemalt poole karistusajast. Juhul kui isik ei nõustu
elektroonilise järelevalvega, võib kohus kinnipeetava vabastada, kui ta on ära
kandnud vähemalt 2/3 mõistetud karistusajast. (KarS 76 lg 2 p 1
ja 2). Seega seisneb peamine erisus tähtajas, millal kohtul tekib õigus kinnipeetava vabastamiseks sõltuvalt kinnipeetava
nõusolekust või selle puudumisest. Sellega tuleb ennetähtaegse vabastamise
dokumentide kogumisel ilmtingimata arvestada.
KarS
§ 76 kohaselt on elektroonilise valve kohaldamiseks vajalik
"süüdimõistetu nõusolek", kuid samas VangS § 76 kasutab mõistet
"kinnipeetava taotlus" – kahe seaduse vaheline vastuolu raskendab
seaduse rakendamist, sest "nõusolek" on midagi, mida vangla peaks
küsima ja "taotlus" on midagi, mille kinnipeetav ise esitama
vanglale. VangS § 76 kohaselt on vangla kohustatud alustama mõistliku aja
jooksul enne kinnipeetava poolt KarS § 76 lg 1 p 1 või lg 2
p 1 sätestatud tähtaja ärakandmist ennetähtaegse vabastamise
ettevalmistamise menetlust. Ettevalmistamise korra § 2 lg 1 kohaselt
on vangla kohustatud alustama ennetähtaegse vabastamise dokumentide
ettevalmistamist kaks kuud enne ennetähtaegse vabastamise võimaluse tekkimise
tähtpäeva. Seega on seadus ja selle alusel antud määrus pannud vanglale
kohustuse alustada dokumentide ettevalmistamist – seega tuleb mõista
kinnipeetava poolt tehtavata ennem kui "nõusolekut" ja vangla peab
seda ennetähtaegse vabastamise ettevalmistamise käigus kinnipeetavalt küsima.
Ettevalmistamise
korra § 8 lg 2 kohaselt võib kinnipeetav esitata arvestusteenistusele
kirjaliku nõusoleku mitte varem kui kaks kuud enne kuupäeva, millal kohtul
tekib õigus otsustada tema tingimisi enne tähtaega vangistusest vabastamine
koos elektroonilise valve kohaldamisega. Nõusolekus peab kinnipeetav selgelt
välja tooma selle, et ta nõustub elektroonilise järelevalvega ning märkima ära
ka elukoha, kuhu ta pärast vabastamist elama asub, aadressi (ettevalmistamise
korra § 8 lg 3). Saanud kinnipeetava nõusoleku, kontrollib arvestusteenistus
kolme tööpäeva jooksul nõusoleku esitamise tähtaja õigsust ning pärast seda
algatab menetluse iseloomustuse koostamiseks ettevalmistamise korra § 2
sätestatud korras (ettevalmistamise korra § 8 lg 4).
Ettevalmistamise
korra 8 lg 2 jätab lahtiseks, mis juhtub siis, kui kinnipeetav esitab
nõusoleku siiski varem kui kaks kuud enne ennetähtaegse vabastamise tähtpäeva
saabumist. Enne 01.01.2007 VangS § 76 muudatusi pidi kinnipeetav esitama
taotluse ennetähtaegse vabastamise ettevalmistamise alustamiseks, kuid muudatuste
viidi sisse automaatne menetlus. Kuna KarS § 76 lg 1 p 1
rakendamise seisukohalt ei ole oluline mitte see, kas kinnipeetav on andnud
nõusoleku vähem kui kaks kuud enne vabastamise otsustamist, vaid et kinnipeetav
on avaldanud tahet ennetähtaegseks vabanemiseks elektroonilise järelevalve
kohaldamisega, siis ei saa vangla ka varem esitatud nõusolekut hävitada, ignoreerida
ega tagastada. Kinnipeetava poolt varem kui kaks kuud esitatud nõusolekut
elektroonilise järelevalvega võib, kui taotluse tekst sellist tõlgendust
toetab, käsitleda taotlusena valmistada ennetähtaegse vabastamise dokumendid
ette ja edastada kohtule varem. Vangla võib sellisel juhul keelduda taotluse
läbivaatamisest varem, kui selleks puuduvad mõjuvad põhjused ja tavapärase
menetluse käigus on vangla võimeline toimiku kohtule õigeaegselt esitama, ning
menetleda taotlust seaduses sätestatud tähtaegadel ja korras (HMS § 14 lg 3
kohaselt on võimalik üksnes hilinenud, mitte liiga vara esitatud, taotluse
tagastamine), teavitades sellest kinnipeetavat. Kui kinnipeetav on esitanud
nõusoleku elektrooniliseks järelevalveks oluliselt varem, võib vangla olla kohustatud
ennetähtaegse vabastamise ettevalmistamise käigus kontrollima üle kinnipeetava
nõusoleku ja elukoha andmed. Kinnipeetava nõusolek elektroonilise järelevalve
kohaldamise kohta lisatakse isiklikku toimikusse ning koopia sellest saadetakse
koos kriminaalhooldusosakonnale saadetava taotlusega kriminaalhooldusosakonnale
(ettevalmistamise kord § 8 lg 5). Nagu nn tavapärase ennetähtaegse
vabastamise dokumentide kogumise menetlust on võimalik pikendada, võib seda
teha ka elektroonilise järelevalvega vabastamise puhul. Ettevalmistamise korra
§ 8 lg 6 kohaselt teeb vangla direktor või tema määratud isik menetluse
pikendamise, selle põhjuse ning menetluse jätkamise tähtaja kinnipeetavale
allkirja vastu teatavaks. Kuna elektroonilise valvega vabastamise menetluse
pikendamise tähtaega ei ole eraldi välja toodud, tuleb leida, et tähtaja
pikendamine ei tohi olla pikem kui kümme päeva (vt lisaks ettevalmistamise kord
§ 4 lg 2).
Näide. Kinnipeetav
Sulev Laidla't on karistatud avaliku korra raske rikkumise, võõra vara
rikkumise, sõiduki omavolilise kasutamise ja selle juhtimise juhtimisõiguseta
ja joobeseisundis, omades väärteo korras karistatust joobes juhtimise eest,
ning mõne vähema rikkumise eest, mida Sulev Laidla ise nimetab "ühe s***-i
alanud joomingu veelgi s***-ks lõpuks" eest kokku 4 ja 8 kuu pikkuse
vangistusega, millega liideti varem joobes võõrasse hoonesse sissetungimise ja
seal magamise eest määratud tingimisi 1 aasta ja 3 kuud vangistust, millest 2
kuud oli eelvangistuse ajal ära kantud, kokku 5 aastat vangistust. Sulev Laidla
peeti kinni 23.06.2005 ning viibis vahi all kuni kohtuotsuse jõustumiseni
14.02.2006. Mummu Vanglasse vastuvõtmisel arvestati välja ja tehti kinnipeetavale
teatavaks, et tema vangistus saab kantud 23.06.2010 ning ennetähtaegse
vabanemise võimalus tekkib 23.01.2008. Kinnipeetav sellele vastu ei vaielnud.
02.10.2007 esitab kinnipeetav Sulev Laidla kirjaliku avalduse Mummu Vangla
direktorile, milles avaldab nõusolekut selle kohta, et teda vabastataks
elektroonilise järelevalve all, ja märgib avaldusse ka oma elukoha aadressi
Kase 14 Tallinn. Mummu Vangla kontaktisik jätab selle taotluse läbivaatamata,
kuna see on esitatud enne nõueoleku esitamise tähtaega, ning viskab paberi minema.
Kinnipeetav ei küsi ega vaidlusta ka midagi, kuni kontaktisik ise elustab
vastavalt õigusaktidele tema iseloomustuse koostamist. Kuna kinnipeetav ei
esita uut nõusolekut ja väidab, et ta jääb oma endise nõusoleku juurde, siis
edastab kontaktisik toimiku ilma kinnipeetava nõusolekuta. Iseloomustusse
märgib kontaktiisik, et kinnipeetav Sulev Laidla on "põikpäine ja kiuslik inimene, kes norib pisiasjade kallal ja kellel on
nii vangla kui teiste kinnipeetavatega konflikte." Lisaks sellele
kirjutab kontaktisik iseloomustusse järgmist: "Kinnipeetav Sulev Laidla on asunud vanglas põhiharidust omandama ja
tema ennetähtaegse vabanemise korral ei ole tõenäoline, et ta omandaks
põhiharidust või kutset vabaduses. Seetõttu ei ole tema vabastamine
eesmärgipärane." Kas vangla kontaktisik võis ettenähtust varem
esitatud kinnipeetava nõusoleku elektroonilise järelevalve kohaldamiseks ära
visata ja kas kinnipeetav pidi enne vabanemist uue kirjaliku nõusoleku esitama?
Kinnipeetav
ei ole oma nõusolekuga elektroonilise järelevalve kohaldamise kohta rangelt
seotud. Ettevalmistamise korra § 9 lg 1 kohaselt lõpetab vangla
menetluse, kui kinnipeetav loobub nõusolekust. Seega on kinnipeetaval õigus
enda nõusolekust loobuda. Menetluse lõpetamise on silmas peetud seda, et
kinnipeetava elektroonilise järelevalvega vabastamise menetlus lõpetatakse,
kuid kinnipeetaval on siiski õigus vabaneda ilma elektroonilise järelevalveta
ning see menetlus viiakse läbi tavapäraselt. Juhul, kui kinnipeetav loobub
nõusolekust pärast materjalide kriminaalhooldusosakonnale edastamist või pärast
kriminaalhooldusametniku arvamuse saamist, siis teavitab vangla kinnipeetava
loobumisest kirjalikult kriminaalhooldusosakonda (ettevalmistamise kord
§ 9 lg 2). Sellisel juhul algatab vangla menetluse uuesti sätete
alusel, mis reguleerivad kinnipeetava vabastamist ilma elektroonilise
järelevalveta. Oluline on silmas pidada, et kinnipeetavale ei tohi tekkida
sellest, et ta elektroonilise järelevalve kohaldamisest loobus, mingeid
negatiivseid järelmeid.
Kui kohus otsustab kinnipeetava tingimisi ennetähtaega katseajaga
vanglast vabastada, toimub vabastamine vabastamise korras sätestatud alustel ja
korras. See ei kuulu aga käesoleva õpiobjekti teemasse, seega seda ka siin ei
vaadelda.