KaitsepühakudPüha FlorianPüha Florian, kelle mälestuspäeva peetakse 4. mail,
sündis 3. sajandil ja suri märtrina aasta 304 paiku Lauriacumis,
praeguses Lorchis. Florian teenis Rooma armee 2. leegioni ohvitserina
Cetiumis, praeguses St. Pöltenis Austrias. Pärast kristlaseks saamist
loobus ta oma hiilgavast sõjaväekarjäärist ja pöördus tagasi kodupaika
Cannabiacasse (praegusesse Zeiselmauerisse) ning elas pikemat aega
seal. Sealt ruttas ta Lauriacumi appi neljakümnele vangistatud
kristlasele, ent asehaldur Aquilinus lasi ka Floriani enda vangistada,
kuna ta keeldus ristiusust lahti ütlemast. Pärast mitmeid kannatusi
suri ta koos neljakümne kaasvangiga märtrisurma – talle kinnitati
veskikivi kaela ja ta uputati Ennsi jõkke.
Pärimuse järgi olla jõevood tema surnukeha ühele
kaljule heitnud ja üks kotkas olla seda senikaua valvanud, kuni keegi
vaga naine nimega Valeria ta leidis ja mattis paika, kuhu 8. sajandil
rajati Püha Floriani klooster. Alates 15. sajandist on levinud legend,
et Püha Florian olla noorpõlves oma palvega päästnud ühe põleva maja.
Püha Floriani säilmed jõudsid ajapikku Rooma, 17.
sajandil viidi nad üle Krakovisse, osa säilmeist on hoiul Zeiselmaueris
ja P. Floriani kloostris Ennsi jõe ääres. Koos Florianiga hukatud
neljakümne kristlase säilmed leiti 20. sajandi keskel toimunud
väljakaevamistel Lorchis.
Püha Florian on esimene austria märter ja ta
loetakse nende neljateistkümne pühaku hulka, kelle eestkostet
mitmesugustes hädades palutakse. Florian on Ülem-Austria, Bologna ja
Krakovi patroon, samuti tuletõrjujate, potisseppade, seppade,
seebikeetjate ja õllepruulide kaitsepühak. Tema poole pöördutakse ka
põua, ikalduse, põletushaavade, tule- ja veekahju ning tormi puhul.
Püha Floriani kujutatakse tavaliselt Rooma sõjaväelasena maja kustutamas. http://www.florian.ee/?id=233
PÜHA LAURENTIUS
Eestis on tuleõnnetuste eest kaitsjana rohkem tuntud
märter Püha Laurentius, kes oli Rooma kiriku diakon ja haldas
kirikuvarasid. Ta keeldus kirikuvarasid keiser Valerianusele välja
andmast ja jagas need hoopis vaestele. Keisri küsimusele, kus on kiriku
vara, vastas ta, et inimesed ongi see vara. Keiser vihastas ja lasi
Laurentsiuse 10. augustil 258. aastal tulisel põletusrestil surnuks
piinata.
Püha Laurentiuse nimega on seotud hulgaliselt
legende ja uskumusi. Väidetavalt tuleb ta igal reedel paradiisist, et
päästa veel üks hing puhastustulest. Augustiöödel langevaid meteoriite
kutsutakse Laurentiuse pisarateks.
Teatud ja tuntud on ka jutt, kuidas tallu
saabunud Laurentsius oskuslikult tuld valitses. Taluperemees palus
külalisel aidata vilja peksta ja abivalmis pühamees pistis viljale tule
külge, ise seda loitsuga rahustades. Nii saidki
terad viljapeadest kerge vaevaga eraldatud. Kui peremees järgmisel
aastal otsustas omapäi sama korrata ja hakkas imetegu järele tegema, ei
suutnud ta aga kuidagi tuld talitseda ja rehehoone põles maani maha.
Laurentius oli ka talurahva seas väga populaarne.
Eestis on talle pühendatud Kuusalu, Kuressaare, Laatre ja Nõo kirik.
Aja jooksul nimi mugandus ja rahvasuus sai eesti inimeste jaoks
Laurentiusest Laurits.
Üks rahavajuttudest räägib, et
ristiusu toomise ajal hakanud üks ristiusku meister nimega
Laurits Kuusalu kirikut ehitama. Võim ja jõud olnud sel ajal veel
paganate käes ja seepärast edenes töö visalt. Kui kirik lõpuks valmis
sai, tahtnud paganad seda hoopis oma ebajumalate kojaks
teha. Lauritsale ei mahtunud see kuidagi hinge. ja sellest tõusnud
suur tüli. Paganad tulnud lõpuks välja kavala ettepanekuga - kirikust
saab ainult siis ristiusu kirik, kui Laurits laseb enese selle nimel
vabatahtlikult ära põletada. Laurist oli nende hämmastuseks
ettepanekuga jõus ja valmis end eesmärgi nimel ohverdama. Lauritsa
põletamine olla toimunud umbes pool versta kirikust eemal Kuusalu küla
väljal, suure laia kivi peal. Kivi on veel praegugi alles ja seda
kutsutakse Lauritsakiviks ehk Rajakiviks. Kivisse olla raiutud
tuleresti ja kääride jäljed. Need märgid on asjatundjate hinnangul
pärit ilmselt 13. sajandist. Lauritsa tuhk viidud Rooma linna.
10. august on rahvakalendris lauritsapäev.
Lauritsapäeval ei tohtinud tuld teha, sest sellest võis hõlpsasti
tekkida tulekahju. Isegi piibu tõmbamine oli sel päeval keelatud.
Hoonete katustele heideti vett, ahjule või kerisekividele asetati
veeämber ja saunaviht, et Laurits vihelda saaks. Lauritsapäeva pikne ja
põud ennustasid sügisesi tulekahjusid.
Püha Laurentius on muuhulgas ka tuletõrjujate
kaitsepühak. Tema peamiseks atribuudiks on kiriku sümboolikas kasutatav
tulerest, samuti raha ja leib. http://www.florian.ee/?id=238
Püha Barbaraelulool puudub ajalooline alus. Vatikan kustutas Barbara nime
pühakute kalendrist põhjendusega, et tegemist on kirjandusliku
väljamõeldisega. 13. saj kirjutas Jacobus de Voragine romantilisest
kangelannast oma „Kuldlegendis”.
Keskajal oli Barbara kultus ülipopulaarne. Pärimuse järgi oli
Barbara Süüriast (või Egiptusest Heliopolisest) pärit tütarlaps,
paganliku kuninga Dioscoruse imeilus tütar (sündis 3. sajandil). Isa
peitis tütre vangitorni ja hoidis teda seal luku taga. Ühe versiooni
kohaselt selleks, et varjata tüdrukut meeste pilkude eest, teise
versiooni kohaselt selleks, et kaitsta tütart kristluse mõjude eest.
Isa äraolekul pääses Barbara tornist välja. Temast sai kristlane, kelle
kohalik pühamees ristis. On teada ka teine legend, et kristlasest
teenijanna pööras Barbara ristiusku. Kolmada variandi järgi tuli üks
kristlane Barbara juurde torni arstiks maskeerituna ja neiu pöördus
ristiusku.
Kuna Dioscoruse majapidamises ehitati parajasti sauna, käskis
Barbara ehitusmeeestel kahe planeeritud akna asemele teha kolm (teise
versiooni järgi lasi Barbara vangitorni raiuda kolmanda akna), sest
ainult kolmainsust sümboliseerivad aknad võisid sisse lasta õiget
jumalikku valgust. Koju naasnud isa sattus raevu. Barbara põgenes ja
peitis end kaljulõhesse, mis imekombel tema ees avanes. Üks karjus aga
reetis tüdruku asukoha ja lõpuks lasi Dioscorus oma tütre kohtunike
ette viia. Manitsemine, peksmine, tõrvikutega põletamine – miski ei
suutnud sundida tütarlast kristlusest loobuma. Ta oli piinamistest
hoolimata veel nii kaunis, et timukad ei nõustunud Barbarat tapma. Isa
otsustas ise oma tütre surmaotsuse täide viia ja lõi neiul pea maha.
Koduteel tabas Dioscorust välgulöök: mees langes surnuna maha.
Püha Barbara on surijate, tuletõrjujate, arhitektide ja
suurtükiväelaste kaitsepühak. Tema ikonograafiliseks embleemiks on
torn, suurtükk, piksenool, kirves või mõõk; raamat (viitab huvile
kristliku kirjanduse vastu), karikas ja vesi (sakramendi jaoks),
paabulinnusulg (surematuse sümbol). Paabulinnusulg on Barbara
sünnilinna embleem – usuti, et linn asub kohal, kus fööniks end
noorendas (Euroopas asendas fööniksit paabulind).
Püha Mamertus
Vienne’i piiskopi Mamertuse kohta räägib legend,
et kui raevukas kahjutuli kord jälle Vienne’i linna ähvardas,
hüüdnud Mamertus Jumalat appi ning kustutanud tule oma pisaratega.
Pärast arvukaid tulekahjusid, maavärinaid ja suuri purustusi
kodulinn Vienne’is algatas Mamertus 470. aastal enne Kristuse taevamineku
püha “Kolme palvekäigu” traditsiooni. Need on pidulikud protsessioonid
hädaohtude eemalhoidmiseks ja taevase abi taotluseks. Selleks puhuks
loodud laulud ja palved on levinud üle kogu Prantsusmaa ja Hispaania.
Püha Mamertuse mälestuspäev on 11. mai.
http://www.hot.ee/aitaennast/tp/Pyhakud.html
|