Avaleht > Kaasaegse turismi teke 19. sajandil > Turismi algfaasi iseloomustavad
Turismi algfaasi iseloomustavad
1. Transpordivahendite (raudtee, meretransport, hiljem ka autod) areng ja täiustumine.
- Kaasaegse reisirongi isad: James Watt ja William Murdock (3 rattaline auruvedur).
- Kuni 1840nda aastani raudteel sõit ebamugav- 50 reisijat lahtises vagunis, kõvad pingid, tahm, müra, suits, sädemed.
- 1858. töötas James Mortimer Pullman välja Pullman Palace Car, millel olid plüüsiga vooderdatud magamisvagunid, luksuslikud puidust istmed, kardinad, pesuruumid, väljatõmmatavad voodid.
- 1859 Hostel Car- veelgi täiustatum versioon koos söögivõimalustega
- 1818. esimene aurulaev üle Atlandi ookeani ja järgneva 10 aasta jooksul kubises ookean aurulaevadest
Pildil: aurulaev
http://cdn.dipity.com/uploads/events/84410e722484447ca70738e4b61d9864_1M.png
- 19. saj keskpaigaks domineerisid kipperi tüüpi laevad- kiired, saleda kere ja terava tääviga mitmemastilised alused.
Pildil: kipperi tüüpi laevad
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQZ7yBDfdtB0jBu-fHOMO2mNipINdjDfp_ARMDzObdwjzsd4p18Iz_nGN2-jQ
- California kullapalavik. 1848. viisid laevad tuhandeid õnneotsijaid läände.
- 20 aastat hiljem tõid samad laevad tee- ja villalaste Hiinast ja Austraaliast.
- 19. saj lõpuks domineerisid reisijateveol Euroopa ja Põhja- Ameerika vahel kiired 20 000 tonnised aurulaevad, vedades põhiliselt immigrante Uude Maailma.
- 1869. Suessi kanali ehitamine ja 1914. Panama kanali ehitamine.
- 19. saj lõpp ja 20. saj algus olid ookeanilainerite jaoks, liinilaevade jaoks, mis liikusid kindla plaani ja marsruudi järgi.
- 20. saj reisilaevadel kõik luksushotelli omadused. Vahetekk kadus ja tuli uus klass- turistiklass, selleks et vastu võtta tuhandeid ameeriklasi, kes tahtsid näha Euroopa imesid.
Pildil: Reisilaev
http://www.simplonpc.co.uk/HAPAGjpegs/Bremen1990_08.jpg
- 1920 alustasid laevafirmad esimeste ümbermaailmareiside ja soojade Kariibi mere ja Vahemere kruiiside pakkumisega.
- Konkurents laevafirmade vahel jõudis haripunkti 1930. aastal.
- 1939. a lasti vette Queen Elisabeth- suurim lainer, mis kunagi ehitatud.
Pildil: Queen Elisabeth
- 1958. a kujunes reisilaevandusele saatuslikuks, kuna üle Atlandi lendas esimene reaktiivlennuk
Pildil: reaktiivlennuk
http://cdn.dipity.com/uploads/events/b06ec361d5f272f888915d9d1952283b_1M.png
- Aasta hiljem tehti palju transsatlantilisi reise lennukiga, arvukalt laevafirmasid lõpetas tegevuse, mõned hakkasid vedama kaupu, paljud ehitati ümber kruiisilaevadeks.
- 1960. a loetakse kaasaegse kruiisilaevanduse alguseks.
Pildil: kaasaegne kruiisilaev
http://www.bioneer.ee/static/files/091/t2_kruiisilaev.jpg
- Laevaehituses pöörati tähelepanu reisikiirusele ja laevade avardamisele ning kütuse kokkuhoiule.
- Alumiiniumi kasutamisega saavutati kergus.
- Stabilisaatoritega vähendati laeva kõikumist ja radaritega sai laeva juhtida tormiga.
- Esimene bensiinimootoriga auto Saksamaal.
Pildil: üks esimene liinil toodetud auto
http://y.delfi.ee/norm/176667/9292299_yBwuwA.jpeg
- 1892 Henry Fordi “bensiinivanker”.
- 1903 asutas Ford Motor Company.
- 1908 mudel T läks masstoodangusse, millel oli ettekujutamatu edu, näiteks 1927 oli Ameerikas müüdud enam kui 15 miljonit Tin Lizziet.
- Perepuhkuse tekkimine- perekond koos ka väljaspool kodu, liikudes, vabas õhus viibides.
2. ööbimisasutuste laiaulatuslik ehitamine.
3. turismi piirkondade/-kohtade laiaulatuslik rajamine ja kujundamine.
1850- 1914 kuurortturismi algus- kaunistesse mereäärsetesse kohtadesse tekkisid kuurordid. Oluline sotsiaalne aspekt- staatus ja suhtlemine. Merekuurort tekkis hiljem (suplemine polnud hinnas, keha paljastamine tabu, ei tuntud merevee tervistavat mõju).
4. turisminduse valdkonna esimeste kutseühingute ja turismi tarbijate seltside/ühingute (alpinism, autoturism) teke.
Arengufaasis (1914 - 1945) arenes turism eelkõige siseturismina ning sellele vastavalt arendati välja ka infrastruktuur – eelkõige puhkepiirkonnad. Arenenud maades olid turismireisid kättesaadavad enamikule sotsiaalsetele kihtidele. Eriti palju reisisid suurlinnades elavad inimesed.