2.
Keelatud ja leitud esemetega toimimine
Eset
hoiab, eseme võõrandab, tagastab või hävitab vangla, mille territooriumilt ese
leiti (VSKE § 65 lg 1). Eseme leidmiseks on ka isiku või kambri
läbiotsimise käigus eseme leidmine, mitte üksnes leid AÕS
§ 98—1011 tähenduses. Eseme leidmisel tuleb järgida samaaegselt
nii AÕS
§ 98—1011 regulatsiooni, kui ka VSKE § 66—71 tulenevaid erisusi. VSKE § 66—71 tõlgendamisel ja rakendamisel tuleb
arvestada sellega, et AÕS ega VangS ei sisalda
volitusnormi, mis võimaldaks justiitsministril kehtestada seaduse
regulatsiooniga võrreldes erisusi, sh PS § 32 sätestatud
põhiõiguse omandile piiranguid.
AÕS § 98
lg 1 kohaselt on isik, kes on kaotatud asja leidnud ja selle oma valdusse
võtnud, peab sellest viivitamata teatama kaotajale või omanikule. Seega on asja
leidja – vanglaametnik, teine kinnipeetav või muu isik – kohustatud leiust
eelkõige teatama asja omanikule. AÕS § 98 lg 1
teise lause ja lg 2 koostoimes tuleb vanglas kui avalikus asutuses leitud
asjast teatada ja anda asi vanglale. Sellisel juhul loetakse vangla (õigem
oleks küll öelda Eesti Vabariik, kes tegutseb vangla kaudu) asja leidjaks, kuid
AÕS § 101 lg
3 ei ole vanglal õigus leiutasu saada. Kui asja väärtus ületab 100 krooni, siis
peab leidja (sh vangla) teatama leiust politseile. Ka VSKE § 66
lg 1 kohaselt leitud esemest, mille
omanikku ei suudeta tuvastada ja mille väärtus on üle saja krooni, teatatakse
politseile. Samas kui VSKE § 66 lg 1 kohaselt antakse leitud ese politsei
nõudmisel politseile üle, siis AÕS § 99 lg
1 on leitud asja hoidmine eelkõige leidja kohustus. Kuna nii vangla kui ka
politsei on mõlemad Eesti Vabariigi kui avalik-õigusliku juriidilise isiku
haldusorganid, siis sisulist vastuolu ei ole.
Erinevalt
teistest leidjatest on vanglal VSKE § 71 tulenevalt eseme leidmise kui
menetlustoimingu dokumenteerimise kohustus. Eseme leidmise dokumenteerimiseks
koostatakse akt. Leitud eseme kohta koostab akti läbiotsimisrühma juht. VSKE § 71
ei ole täpsustatud, kes koostab leitud eseme kohta akti, kui ese leiti nt
vangla territooriumilt või anti vanglale üle kinnipeetava või muu isiku poolt.
Tõenäoliselt koostab sellisel juhul akti vanglaametnik, kes eseme leidis või
kellele ese üle anti. Aktis märgitakse:
1) leitud eseme kirjeldus ja vajaduse korral ka selle eeldatav rahaline
väärtus; 2) leidmise kuupäev ja kellaaeg; 3) selle kinnipeetava nimi, kelle
juurest on ese või aine leitud, või eseme või aine leidmise koht; 4) ettepanek
eseme tagastamise, võõrandamise või hävitamise kohta; 5) eseme või aine leidnud
vanglaametniku nimi ja allkiri ning leidmise kuupäev. Akti kinnitab vangla
direktor või tema määratud isik, kes otsustab ka politseile eseme edastamise
või eseme võõrandamise, hävitamise, riigi tuludesse pööramise või
kinnipeetavale tagastamise. Lisaks tuleb meeles pidada, et kui eseme leidmine
viitab kuriteo toimepanemisele (nt narkootilised ained, ebaseaduslik relv, alkohol
vms), siis tuleb alustada koheselt kriminaalmenetlust ja vormistada leitud
eseme võetus sündmuskoha vaatluse, isiku läbivaatuse vms kriminaalmenetluse
toimingu protokollis (vt KrMS
§ 83—90, § 91—94 ja § 146).
AÕS § 98
lg 1 tuleneb, et leidja on kohustatud asja omanikule tagasi andma. Kui
tavaliselt on leidjal õigus leiutasule (AÕS § 101
lg 1), siis vanglal ega politseil ei ole õigust leiutasule (AÕS § 101
lg 3). AÕS
§ 99 lg 2 kohaselt on vanglal kui leidjal õigus asi müüa, kui see on
kiiresti riknev, selle hoidmise kulud on ülemäärased või kui asja on hoitud 6
kuud. Asja müümine peab toimuma enampakkumisel. AÕS § 100
kohaselt omandab leidja asja, kui ta on täitnud teatamiskohustuse ning asja
omanik ei ole selgunud ühe aasta jooksul, kusjuures AÕS § 100
lg 3 kohaselt omandab asja või seda asendava raha leiukoha kohaliku
omavalitsuse üksus, kui politsei on hoidnud asja 1 aasta asja valdusesse võtmisest.
VSKE sätestab
eelnevaga võrreldes grammatilise tõlgenduse põhjal oluliselt erinevat regulatsiooni,
nt ei erista AÕS raha või dokumentide
leidmist ega anna mingit eelist leitud raha omandamisel (vrd VSKE § 69).
VSKE § 66 lg 1
kohaselt antakse leitud ese, kui eseme
omanikku ei selgu, üle kohaliku omavalitsuse tervishoiu- või hoolekandeasutusele,
hävitatakse või pööratakse riigi tuludesse seaduses sätestatud tähtaja jooksul.
Kui tõlgendada seda sätet süstemaatilises koostoimes AÕS § 98—101,
siis võib järeldada, et kõigil nendel juhtudel, kui leitud eseme väärtus on
enam kui 100 krooni, tuleb leitud esemest teavitada politseid, eset või seda
asendavat raha tuleb hoida vähemalt 1 aasta ning seejärel anda ese või seda
asendav raha leiukoha kohaliku omavalitsuse tervishoiu- või
hoolekandeasutusele. Kui eseme väärtus on alla 100 krooni, võib vangla piirduda
leiust teavitamisega ning pärast 6 kuud leitud asi kas müüa või pärast 1 aastat
teatamisest asi omandada. Leitud asja hävitamist AÕS ette ei näe
ja seega on seadusega kooskõlas rakendada VSKE § 66
lg 1 sätestatud asja hävitamist üksnes siis, kui riik on asja eelnevalt
omandanud.
VSKE § 66 lg 2 vastuoluliselt sõnastatud sättest võib järeldada,
et: 1) kui eseme omanikku ei ole vanglale eseme leidmise päevast alates
kahe nädala jooksul kindlaks tehtud ja eseme väärtus on alla saja krooni, siis see
kas võõrandatakse, hävitatakse või kantakse riigieelarve tuludesse ehk omandatakse;
2) kui ese on sattunud kinnipeetava või vahistatu kätte omaniku tahtel või
kui vangla tuvastab, et leitud eseme omanik on kinnipeetav või vahistatu ise,
siis ese tagastatakse kinnipeetavale (või vahistatule). VSKE § 66 lg 2
sätestatud 2-nädalane tähtaeg on ilmselges vastuolus AÕS § 100 ning seda ei
saa õiguspäraselt rakendada – asja omaniku või õiguspärase valdaja õigus nõuda
asja välja võõrast valdusest (AÕS § 80) kehtib kuni
asja õiguspärase omandamiseni AÕS § 100 alusel.
Seadusega vastuolus olev võõra asja omandamine, olgugi et põhiseadusevastasele
määrusele tuginev, võib kvalifitseeruda vargusena KarS § 199
mõistes, võõra asja hävitamise KarS § 203 mõistes
või väheohtliku varavastase süüteona KarS § 218
mõistes. Seetõttu tuleks sellises olukorras lähtuda omandamise ja hävitamise
osas AÕS sätestatud tähtaegadest
ning tõlgendada VSKE
§ 66 lg 2 sätestatud kahenädalast tähtaega kui menetluslikku tähtaega, mille
jooksul vangla peab ise aktiivselt üritama välja selgitada asja omanikku või
õiguspärast valdajat.
Kui
leitud asja omanik on teada, tuleb asi AÕS § 98 lg 1 kohaselt
omanikule tagastada, v.a kui eriseadusest tuleneb keeld sellist liiki asju
omada või on nõutav eriluba, mida konkreetsel isikul ei ole. VSKE § 641
tulenevalt ei pruugi kinnipeetavale asja tagastamisel anda asja tema juurde
kambrisse, vaid võib tagastada asja selle paigutamisega kinnipeetavate isiklike
asjade lattu. VangS ei piira kinnipeetava õigust
asju omada, vaid piirab õigust omandit vangla territooriumil ja siseruumides
vallata ja kasutada. Asja hävitamine ja võõrandamine piiravad mitte üksnes
kinnipeetava valdust ja kasutamise õigust, vaid ka omandit tervikuna. Praktikas
on leitud, et kui asi on keelatud selle soetamise viisi alusel, siis ei saa
asja panna ka isiklike asjade lattu, vaid tuleb hävitada. Seadusest tulenevat
alust võõra vallasasja hävitamiseks, kui omanik on teada, ei ole. Alus on
tuletatud VSKE
§ 66 ja § 68, mis kumbki ei
tugine seadusest tuleneval volitusnormil, kuid ei kohusta ka vanglat asju
hävitama ega vabasta vanglat kohustusest kaaluda erinevate eesmärgi- ja
mõõdupäraste meetmete vahel.
AÕS § 99 lg 2
kohaselt on leidjal õigus müüa asi pärast teatamist avalikul enampakkumisel. VSKE § 67 kohaselt võõrandatakse leitud ese riigivara
võõrandamist reguleerivates õigusaktides sätestatud korras. Riigivara
võõrandmine toimub RVS
§ 24 ja § 27—32 sätestatud tingimustel ja korras. RVS § 24
kohaselt võib riigivara võõrandada, kui: 1) vara ei ole vajalik avalikuks
otstarbeks ega riigivõimu teostamiseks; 2) vara on muutunud kõlbmatuks avaliku
kasutamise, riigivõimu teostamise ja tulu saamise otstarbeks; 3) vara on
vajalik kohaliku omavalitsuse tervishoiu-, haridus- ja sotsiaalhoolekandeasutustele
või omavalitsuse muude funktsioonide täitmiseks; 4) vara on vajalik
avalik-õiguslikule juriidilisele isikule tema seaduses sätestatud ülesannete
täitmiseks; 5) vara on vajalik välisriigile kinnisasjana diplomaatiliste,
konsulaar- või kaubandusesinduste tarbeks; 6) võõrandamine on ette nähtud
seadusega või toimub kohtuotsuse alusel. Vastavalt RVS § 27
võib riigivara võõrandada ka tasuta või alla hariliku väärtuse RVS § 24
p 3, 4 ja 5 nimetatud juhtudel. Selles osas on VSKE § 67 ebatäpne, sest AÕS § 99 lg 2
kohaselt võib leitud asja müüa üksnes enampakkumisel. Seega tuleb leitud
esemete võõrandamisel lähtuda just RVS § 28 riigivara tasu
eest võõrandamise korrast, st korraldada nt enampakkumine. Riigivara
võõrandamise täpsem kord on reguleeritud Vabariigi Valitsuse 01.08.1995
määrusega nr 286 kinnitatud "Riigivara võõrandamise
korra" p 23—58.
VSKE § 67 kantakse leitud eseme võõrandamisest saadud
raha, kui võõrandamiskulu on maha arvatud, riigieelarve tuludesse võõrandamisest
alates kolme pangapäeva jooksul. Võõrandamise otsustamisel tuleb arvestada
sellega, et kuni 1 aasta jooksul üle 100 krooni maksvast leiust teatamisest või
1 aasta jooksul alla 100 krooni maksva leiu valdusesse võtmisest on kaotatud
asja omanikul õigus saada asi või seda asendav raha endale. Kui vangla on leiu
müünud ja kandnud saadud raha riigieelarve tuludesse, ei vabasta see veel riiki
omanikule raha väljamaksmisest. Sellisel juhul peab kohtuväliselt maksma raha
omanikule välja vangla oma eelarvest, erandina taotlema Vabariigi Valitsuselt
raha eraldamist reservfondist.
Kooskõlas AÕS § 100 eeldab asja
hävitamine, et riik on asja kooskõlas seadusega omandanud. Seega tuleb vara
hävitamise otsustamisel lähtuda RVS § 33, mille kohaselt
riigivara valitseja tunnistab riigivara kõlbmatuks, kannab maha ja vajadusel
hävitab, kui riigile kuuluvat vallasasja ei vaja teised riigivara valitsejad
või volitatud asutused, seda vara ei ole võimalik kasutusse anda või võõrandada
ning selle säilitamine on ebaotstarbekas. VSKE § 68 lg 1—4 reguleeritakse üksnes eseme hävitamise
korda. Eseme hävitab vangla direktori määratud komisjon. Ese hävitatakse
viisil, mis ei ole ohtlik elule, tervisele ega keskkonnale ja mis välistab
eseme taaskasutamise. Hävitamise kohta koostatakse akt, kuhu kantakse eset või
ainet iseloomustavad andmed, hävitamise aeg, koht ja viis, hävitamist läbiviivate
ametnike nimed ja allkirjad ning hävitamise kuupäev. Akti kinnitab vangla
direktor või tema määratud isik.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. R.Sults ja S.Põllumäe 14.04.2008
|