1.
Kinnipeetavale keelatud esemed
Keelatud on esemed, mis ei ole kinnipeetavale vanglas lubatud või
mis on omandatud või valdusesse saadud keelatud viisil. Eseme liigi järgi
keelatud esemed on määratletud VangS § 15
lg 2 ja VSKE § 641. Soetamise viisi järgi
keelatud esemed tulenevad VSKE § 57 lg-st 1 – kõik esemed, mis ei olnud
kinnipeetaval kaasas vanglasse saabumisel või ei ole soetatud vangla vahendusel
(v.a VSKE § 461 sätestatud viis marki ja viis
ümbrikku).
Keelatud esemetest tuleb
eristada vangla territooriumilt leitud
esemeid, mille omanikku ei suudeta kindlaks teha. Vahe tegemine on vajalik
selletõttu, et eseme keelatus sõltub sellest, kes on eseme õiguspärane valdaja
– nii on kinnipeetavale lubatud esemete sortiment ja kogus oluliselt enam
piiratud kui vanglaametnikule või vangla külastajale, vangla üle järelevalvet
teostava organi töötajast rääkimata. Selleks, et tuvastada, kas vangla
territooriumilt leitud ese on keelatud või mitte, tuleb teha kindlaks selle
omanik või õiguspärane valdaja.
Näide:
14.05.2008 kell 16:33 leitakse vangla territooriumilt II eluosakonna välisukse
lähedusest hõbedane fotoaparaat Olympus FE-280. Fotoaparaadi leidnud valvur
Karmo Laanepära võtab fotoaparaadi oma valdusesse ning koostab selle kohta
leitud eseme akti. Järgmisel päeval pöördub vangla poole Ivar Susilaas, kes
viibis 14.05.2008 vanglas ekskursioonil, ning palub vanglal kontrollida, kas
vangla territooriumilt on leitud temale kuuluvat fotoaparaati Olympus FE-280.
Vangla teatab, et fotoaparaat leiti, kuid kuna tegemist on keelatud esemega,
siis kuulub see VSKE
§ 67 sätestatud korras võõrandamisele.
Näiteks kirjeldatud juhtumil ei ole fotokaamera võõrandamine
õiguspärane. Tegemist ei ole keelatud esemega, sest keelatud esemete
regulatsioon kehtib ainult kinnipeetavate suhtes ning selle kaasavõtmine vangla
territooriumile ei ole õigusvastane. Fotoaparaadi kaasavõtmine võib olla
õigusvastane, kui selle kaasavõtmise eesmärgiks oli üleandmine kinnipeetavale,
kuid kui külastaja on teinud sellega oma tarvis pilte või see jäi tal pääslas
ära andmata, siis ei ole toime pandud õigusvastast tegu. Siiski on vajalik
siinkohal lisada, et justiitsministri 01.04.2003 määruse nr 23
"Vangistuse ja eelvangistuse täideviimise üle järelevalve korraldamine"
(järelevalve kord) § 52 lg 7 kohaselt on Justiitsministeeriumi
ametnikul õigus vanglasse siseneda foto-, filmi-, heli- ja
videosalvestusseadmetega ning neid vangla territooriumil kasutada.
Vanglateenistujal on õigus vanglasse siseneda foto-, filmi-, heli- ja
videosalvestusseadmetega vangla direktori või tema määratud isiku loal
(järelevalve kord § 52 lg 7). Järelevalve kord § 52 lg 7
kohaselt on muudel isikutel õigus vanglasse siseneda foto-, filmi-, heli- ja
videosalvestusseadmetega ja neid vangla territooriumil kasutada direktori või
tema määratud isiku loal, mis on eelnevalt kooskõlastatud
Justiitsministeeriumiga. Muude tehnikavahenditega võib vanglasse siseneda
vangla direktori või tema määratud isiku loal (järelevalve kord § 52
lg 7). Juhul, kui vanglasse sisenes fotoaparaadiga inimene, kes ei ole
Justiitsministeeriumi ametnik, ning kellel ei ole vastavat luba, on vanglal õigus
teha vanglat külastavale inimesele ettepanek anda fotoaparaat hoiule või
sellest keeldumise korral lahkuda vangla territooriumilt. Kui vangla võttis
fotoaparaadi hoiule, peab vangla kaamera VSKE § 65
lg 1 alusel ka tagastama.
1.1.
Eseme liigi alusel keelatud esemed
Omanikule eseme valdamise
ja kasutamise keelamine on sekkumine isiku omandiõigusesse. Omandiõigusesse
võib sekkuda vaid siis, kui see on vajalik avaliku korra ja julgeoleku
tagamiseks vms PS
§ 32 nimetatud põhjusel. Seega võivad kinnipeetavale üldjuhtudel olla
keelatud üksnes vangla julgeolekut ohustavad esemed. Eseme liigi alusel võib
keelatud esemed jaotada järgmiselt:
- ohtlikkuse
alusel üldiselt määratletud.
VangS §
15 lg 2: "Kinnipeetavale on keelatud ained ja esemed, mis: 1) ohustavad
inimese julgeolekut; 2) sobivad eriti vara kahjustamiseks või 3) võivad
ohustada vangla julgeolekut." Kokkuvõtvalt on kõik need alused
taandatavad vajadusele tagada vangla julgeolek.
- ohtlikkuse
alusel konkreetselt määratletud. VangS
§ 15 lg-s 3 antud volitusnormi alusel kehtestatud VSKE § 641 kohaselt on
kinnipeetavale vanglas keelatud: 1) esemed, millega saab tekitada või on
võimalik tekitada vigastusi, nagu relvad ja laskemoon, erivahendid, sõjariistad,
torke- lõike- ja raierelvad, nõelad, vardad, nöörid, niidid, võtmed, köied
ja traadid; 2) lõhkeained, sealhulgas ained, mille kokku segamise
tulemusena saadakse lõhkeaineid, radioaktiivsed, oksüdeerivad, söövitavad,
kergelt süttivad või muud mürgised ained või gaasid; 3) süütamisvahendid,
välja arvatud tuletikud; 4) narkootilised, psühhotroopsed ja muud uimastava
või tugeva toimega ained; 5) retseptiravimid, välja arvatud arsti
ettekirjutusel; 6) optilised riistad, välja arvatud prillid arsti loal; 7)
alkohol ja alkoholi sisaldavad ained; 8) tööriistad ja ehitusmaterjalid; 9)
spordivahendid, välja arvatud avavangla kinnipeetaval; 10) mobiiltelefonid
ja muud elektroonilised või tehnilised sidepidamisvahendid, sealhulgas
raadiosaatjad, pihu- ja personaalarvutid, mille kaudu on võimalik infot
edastada ja vastu võtta; 11) fotoaparaadid, videokaamerad; 12) küünlad; 13)
kalad, loomad ja linnud; 14) taimed; 15) vägivalda, vihkamist, rassismi
jne propageerivad trükised ning pornograafilised teosed; 16) sularaha,
väärtpaberid, pangakaardid, välja arvatud avavanglas või kinnise vangla
avavangla osakonnas; 17) hasartmänguvahendid;
18) väärisesemed, välja arvatud abielusõrmus või religioosne sümboolika; 19)
suhkur, pärm, karamellikompvekid, kartulid ja toorained, millest on
võimalik lõpp-produktina saada alkoholisisaldavat vedelikku; 20)
tekstiiltooted ruumi sisustamiseks, sealhulgas vaibad, kardinad.
- konkreetse vangla asjaolusid arvestades määratud. VangS § 15 lg 4 alusel
võib vangla täiendavalt keelata aineid või esemeid, mis on ohtlikud
inimeste, vara või vangla julgeolekule, kuid ei ole loetletud VSKE § 641.
Esemed
on keelatud üksnes kinni peetavatele isikutele. Teistele kinnipidamisasutuses
töötavatele või asutust külastavatele isikutele ei ole esemed keelatud VangS § 15 ja VSKE § 641
alusel, kuid sarnaseid piiranguid võib tuleneda töösisekorra eeskirjadest või
vangla ja seda külastava isiku kokkuleppest (nt vanglat külastada sooviva
huvilisega võib vangla leppida kokku, et isik ei võta vangla territooriumile kaasa
esemeid, mis on kinnipeetavatele keelatud, ning selle kokkuleppe rikkumisel keelduda
isikut vangla territooriumile lubamast või nõudma talt lahkumist; seevastu
õiguskantsleril ja järelevalve organitel on seadusest tulenev volitus siseneda
vangla territooriumile oma ülesannete täitmiseks ning neile ei saa vangla üldjuhul
ette kirjutada, milliste esemetega võib vangla territooriumile siseneda).
Näide:
12.03.2008 viivad õiguskantsleri nõunikud läbi kontrollkäiku Tallinna
Vanglasse. Kontrollkäigu raames tehtud ringkäigul avastavad nõunikud ühes
kambris seina küljes kahtlase konksu. Õiguskantsleri nõunik soovib konksu
pildistada, kuid ringkäiku läbi viinud vanglaametnik keelab nõunikul
fotoaparaati kasutada, viidates järelevalve teostamise korra § 52
lg –le 7, mille kohaselt peab fotoaparaadiga vangla territooriumile
sisenemisel selleks olema vangla Justiitsministeeriumiga kooskõlastatud luba. Järgmisel
päeval pöördub õiguskantsler vangla direktori poole ettepanekuga, et viimane
algataks distsiplinaarmenetluse vangalaametniku suhtes, kes takistas
õiguskantsleri järelevalve läbiviimist.
VSKE § 641
loetletud esemed ei näi just alati esmapilgul ohtlikud. Vaevalt oleks usutav
väide, et fotoaparaadiga on võimalik kedagi vigastada või et karamellikompvekid
kätkevad endas kõrgendatud lämbumisohtu, Karamellikompvekkide keelatust
põhjendatakse sellega, et neist on võimalik lihtsa vaevaga toota alkohoolset
jooki. Samas tuleb tähelepanu juhtida aga sellele, et mesi ei ole kinni peetavatele
isikutele keelatud, kuid ka meest on võimalik alkoholi kääritamise teel toota. seevastu
kui relvade või narkootiliste ainete keelatus ei peaks küsimusi tekitama.
Paljuski
on asjadest tulenevat ohtu vangla julgeolekule hinnatud ajaloolistest ja
kultuurilistest põhjustest lähtuvalt. Spordivahendite keelamisel lähtutakse
tõenäoliselt eeldusest, et iga spordiala kätkeb endas võimalust, et mängimisel
panustatakse võidu peale või sunnitakse teine isik mängima ning kaotuse korral
"jääb ta võlgu". Võlgade olemasolu võib makseraskuste puhul viia
omavaheliste arveteklaarimiseni ning seeläbi ohustada vangla julgeolekut. Otsustust
foto- või filmikaamera ohtlikkusele toidab tõenäoliselt nõukogude kolooniasüsteemis
vanglatest alguse saanud müüt, et selle abil jäädvustatud isikutele võib osaks
saada kättemaks, või pildistatakse vangla rajatisi ning planeeritakse piltide
abil nt põgenemist. Nende argumentide tõsiseltvõetavus jäägu lugeja enda
otsustada.
Näide:
Kinnipeetav Teet Kasemaal'il on vanglasse saabudes kaasas muude esemete hulgas
väike lauamale. Kinnipeetava läbiotsimisel võetakse malelaud ja nupud ära. Kui
kinnipeetav kontrollib lattu paigutatavate asjade nimekirja, siis selgub, et
malelauda ega nuppe ei ole sellele kantud, samuti ei ole neid asju antud
kinnipeetavale kaasa vastuvõtuosakonna kambrisse. Vanglaametnik selgitab, et
male on spordivahend ja see on vanglas keelatud. Kuna tegemist on keelatud
asjaga, siis hävitab vangla selle ära. Kinnipeetav leiab, et male ei ole vangla
julgeolekule ohtlik ega ole spordivahend VSKE § 641
p 9 mõttes, sh kirjutab kirjalikus taotluses: "Võimalik, et mõne
malendi nimetus, nt "oda" võib näida ohtliku torkerelvana, kuid tuleb
arvestada, et malendina on tegemist üksnes ohutu puutükiga".
Näide:
Kinnipeetavad Rivo Seep ja Sander Aam on joonistanud lehele paberile
"laevade pommitamise" ruudustiku ja mängivad laevade pommitamist.
Eraldi lehele on kirjutatud ka mänguseis – kes kui palju on võitnud või
kaotanud. Seda märkab vangivalvur, kes annab korralduse mängimine lõpetada ja
võtab kinnipeetavatelt ära paberiploki ja pastakad, mida nad kasutasid
"laevade pommitamise" mängimiseks. Kinnipeetavad leiavad, et tegemist
ei ole spordivahendiga VSKE § 641
p 9 mõttes ning nõuavad oma asju tagasi.
Kõnealused
piirangud võivad olla põhjendatud teatud juhtudel, kuid ülemääraste põhiõiguste
piirangute vältimiseks peaks vangla hindama VangS § 15 lg 2
lähtuvalt konkreetse eseme ohtlikkust konkreetsel ajahetkel, konkreetses
eluosakonnas ja konkreetse kinnipeetava suhtes. VSKE § 641
hetkel sellist võimalust ette ei näe, mistõttu võib see regulatsioon kergesti
sattuda vastuollu põhiseadusega. Vastutustundlik vanglaametnik peab seda ohtu
teadvustama, kuid määrusega keelatud esemeid ta kinnipeetavale kätte anda ei
saa, isegi kui ta peab konkreetsel juhtumil eset VangS § 15 lg 2
mõttes ohutuks. Selle kohta tuleb anda kinnipeetavale õiguslikult põhjendatud
kirjalik keeldumine ning selgitada, et kinnipeetaval endal on võimalik
vaidlustada keeldumine ja nõuda kohtumenetluse käigus keeldumise aluseks
olevate õigusnormide põhiseaduspärasuse hindamist.
Keelatud
asjad on kinnipeetavale keelatud ainult vangla territooriumil. Kui kinnipeetav
ajutiselt lahkub vanglast (viiakse haiglasse, läheb lühiajalisele väljasõidule
vms), siis on tal õigus saada laost kätte asjad, mida talle vanglas ei lubata,
samuti kasutada temale kuuluvaid või teiste isikute poolt tema kasutusse antud
muid asju. Vanglal ei ole alust keelduda kinnipeetavale laost asjade
väljastamisest või keelata tal kasutada väljaspool vanglat oma või tema
kasutusse antud vanglas keelatud asju. Väljaspool vanglat viibimiseks ei saa
pidada nt sõitu teise vanglasse või arestimajasse.
Näide.
Kinnipeetav Rivo Seep lubatakse lühiajalisele väljasõidule. Vanglast väljumisel
taotleb kinnipeetav, et talle makstaks 1500 krooni sularaha isikuarvelt ning
talle väljastataks tema isiklike asjade laos olevad mobiiltelefon, akulaadija,
fotoaparaat ja MP3 mängija. Vangla leiab, et kuna on tegemist kinnipeetavale
keelatud esemetega, siis ei ole kinnipeetaval õigust neid esemeid lühiajalise
väljasõidu ajaks oma valdusesse saada. Kas vangla on tõlgendanud õigusnorme
õigesti?
Vaieldavad
on see, kui kinnipeetav viiakse lühiajaliselt välja või osaleb oma
kohtuistungil. Esemete keelamise eesmärk on tagada isikute, vara ja vangla
julgeolek ja avalik kord vanglas. Lühiajalisel väljaviimisel, kohtuistungile
saatmisel vms ei ole teiste isikute, vangla vara või vangla julgeolek ohustatud
ning seetõttu ei tohiks see regulatsioon nendele juhtumitele laieneda.
Näide.
Vahistatu Kalmer Rõõs lubatakse oma venna pulmaga seoses lühiajalisele
väljaviimisele. Vanglast lahkumisel taotleb Kalmer Rõõs, et talle antaks isiklike
asjade laost kätte tema mobiiltelefon ja fotoaparaat ning 2000 krooni sularaha.
Oma taotlust põhjendab kinnipeetav sooviga leppida sugulastega kokku pulmakingi
osas või osaleda rahaliselt ning teha mälestuseks pilte venna pulmas. Vangla
leiab, et need asjad on kinnipeetavale keelatud ning väljaviimisel
põhimõtteliselt laieneb kinnipeetavale vanglas viibimise re¸iim ja piirangud.
Kas vangla on tõlgendanud seadust õigesti?
1.2.
Soetamise viisi alusel keelatud esemed
VSKE § 57
lg 1 kohaselt on kinnipeetaval õigus hoida enda juures või kinnipeetavate
isiklike asjade laos vanglasse saabumisel kaasa võetud asju ja vangla
vahendusel soetatud isiklikke asju. Vanglasse
saabumisel kaasas olevad asjad ei ole piiratud, st seadus ei reguleeri,
milliseid asju võib vanglasse saabuv kinnipeetav kaasa võtta. Samas ei või ta
võtta keelatud asju enda juurde. See tähendab, et vanglasse saabumisel võetakse
kinnipeetavalt ära keelatud asjad ja need paigutatakse kinnipeetava isiklike
asjade lattu (VSKE
§ 63 lg 1 p 4).
Vanglasse
vastuvõtmisel kontrollitakse üksnes seda, kas asi on lubatud või keelatud VangS § 15 ja VSKE § 641
mõttes. Vangla ülesanne ei ole kontrollida, kas kinnipeetav on asja omanik või
valdab seda õiguspäraselt, kas tal on asja valdamiseks luba (nt relvaluba, ravimi
retsept vms) või kas asi on omandatud õiguspärasel teel. Vaatamata sellele, et
see ei ole vangla kohustus, võib vangla põhjendatud kahtluse korral teavitada
politseid, kes asub üldises korras kontrollima asja päritolu vms. Vangla ei või
teadvalt või põhjendatud kahtluse korral võtta hoiule varastatud asja (KarS
§ 202), vaid peab kahtlust eelnevalt kontrollima.
Näide:
Vanglasse saabudes oli kinnipeetav Rainer Karu'l kaasas mobiiltelefon Nokia N96,
mille ta vanglasse vastuvõtmisel välja lülitas ja vabatahtlikult valvurile üle
andis. Vangla võttis mobiiltelefoni hoiule ning paigutas selle kinnipeetavate
isiklike asjade lattu. Telefoni vastuvõtmisel uurib vanglaametnik, kas telefon
kuulub Rainer Karu'le, arvestades et tegemist on väga kalli telefoniga ja
kinnipeetava ülejäänud asjad on odavad. Kinnipeetav annab selle kohta
umbmäärase seletuse, et oli telefoni saanud rikkalt sõbralt, kes ise endale uue
oli soetanud. Kas vangla peab uurima täiendavalt telefoni võimaliku päritolu
kohta? Kas vanglaametnik võib vastutada KarS § 202
alusel või distsiplinaarkorras, kui peaks selguma, et tegemist on varastatud
mobiiltelefoniga?
VSKE § 57
lg 1 teise tingimuse "vangla vahendusel soetatud isiklikke asju"
eesmärgiks on vähendada võimalust, et kinnipeetavalt võetakse tema
"võlgade" katteks või niisama ära isiklikke asju. Kui kõik asjad,
mida ei ole kaasa võetud vanglasse saabumisel või ei ole soetatud vangla
vahendusel, on keelatud ja kuuluvad äravõtmisele ning müümisele või
hävitamisele, on kinnipeetavad tõenäoliselt vähem huvitatud teiste
kinnipeetavate asjade äravõtmisest.
TsÜS § 7 lg
1 ja 2 kohaselt on kõik inimesed sünnist surmani õigusvõimelised. TsÜS § 8 lg
2 kohaselt on täisealine isik teovõimeline. TsÜS § 8
lg 1 kohaselt on füüsilise isiku teovõime võime iseseisvalt teha kehtivaid
tehinguid. TsÜS'ist
ei tulene kinnipeetava teovõime piiranguid seoses vangistuse või
eelvangistusega. Seega on enamus kinnipeetavaid õigus- ja teovõimelised isikud.
Ka VangS ei piira tsiviilteovõimet,
vaid piirab üksnes teatud esemete valdamist ja kasutamist vangla territooriumil
(VangS § 15). Kuna teovõime
regulatsioon on niigi PS § 19
sätestatud vaba eneseteostuse piirang, siis seadusega kindlaksmääratud
teovõimet ei saa määrusega täiendavalt piirata, kui seadus selgesõnaliselt
sellise piirangu võimalust volitusnormiga ette ei näe. Seetõttu ei tohi VSKE § 57
lg 1 tõlgendada kui teovõime piirangut, vaid kui asja valdamise ja
kasutamise õiguse piirangut. Seega on vanglal kohustus vahendada kinnipeetava
tehinguid, hinnates iga konkreetse tehingu ohtlikkust VangS § 15 lg 2
lähtuvalt. Vangla võib keelduda tehingu vahendamisest, kui see konkreetsel
juhul kujutab ohtu inimese elule või varale või vangla julgeolekule.
Näide: Kinnipeetav
Ivar Kasemäe'd on karistatud korduva joobes juhtimise ja tahtlikult liikluseeskirjade
rikkumisega ettevaatamatusest põhjustatud kehavigastuse eest 1 aasta ja 10 kuu
pikkuse vangistusega, millest kinnipeetav on kandnud ära 1 aasta ja 3 päeva.
11.06.2008 saab kinnipeetav teada, et tema ema on surnud ning matused toimuvad
21.06.2008. Saanud selle teate taotleb kinnipeetav erakorralise lühiajalise
väljasõidu luba, kuid loa taotlemise käigus selgub, et tal ei ole isikukontol
piisavalt rahalisi vahendeid, samuti ei ole tal matuste jaoks sobivat riietust.
Samas on kambrikaaslane Rainer Tuulik nõus laenama kinnipeetavale oma isikukontolt
raha ning ka isiklike asjade laos olevat ülikonda, mida pole kohtuistungist
alates kasutatud. Laenu tagamiseks on kinnipeetav Ivar Kasemäe nõus andma panti
laos oleva kaasaskantava televiisori. Kinnipeetavad pöörduvad vangla poole
taotlusega, et vangla vahendaks tehingut, sh kannaks kinnipeetav Rainer Tuuliku
isikuarvelt üle kinnipeetav Ivar Kasemäe isikuarvele 2500 krooni, väljastaks
kinnipeetav Rainer Tuulik'ule lühiajalise väljasõidu ajaks kinnipeetav Ivar Kasemäe
isiklike asjade laos hoitava ülikonna ja kannaks kinnipeetav Ivar Kasemäe'le
kuuluva isiklike asjade laos oleva televiisor kinnipeetav Rainer Tuuliku asjade
nimekirja. Lisaks taotleb kinnipeetav Rainer Tuulik, et talle lubataks
kambrisse televiisor. Kuidas vangla peaks toimima?
Vanglasse
saabumisel kaasa võetud asjadeks võivad olla ka asjad, mis kinnipeetav on
võtnud kaasa lühiajaliselt väljasõidult naastes. Mõiste "vanglasse
saabumine" on laiem, kui mõiste "vanglasse vastuvõtmine".
Vanglasse vastuvõtmine on ühekordne toiming, millega algab konkreetse
vangistuse täideviimine kinnipeetava suhtes (samuti on "vanglast
vabastamine" ühekordne toiming, millega lõppeb vangistuse täideviimine
konkreetse kinnipeetava suhtes (vt ennetähtaegse vabastamise erisusi)).
Näide:
Kinnipeetav Toomas Raid naaseb lühiajaliselt väljasõidult. Vanglasse saabumisel
otsitakse kinnipeetav läbi. Läbiotsimise käigus annab kinnipeetav
vabatahtlikult (st ei ole peidetud) ära mobiiltelefoni Motorola
Z8, kaks plokki suitsu Marlboro Light,
graveeringuga taskunoa ja muid asju. Kinnipeetav taotleb, et need asjad pandaks
tema isiklike asjade lattu, v.a 5 pakki sigarette, mida kinnipeetav soovib
koheselt enda juurde kambrisse kaasa võtta. Vangla keeldub kinnipeetava
taotluse rahuldamisest, koostab leitud esemete akti ning otsustab esemed
hävitada. Kas vangla on tõlgendanud seadust õigesti?
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. R.Sults ja S.Põllumäe 14.04.2008
|