Pneumaatika ja hüdraulika alused - ekursus
My Location: AVALEHT > KURSUSE TEEMAD > PNEUMAATIKA. > Suruõhu jaotamine
Esmaspäev, 02. Juuli 2018

Suruõhu jaotamine

Pneumotorustiku läbimõõdu määramine 
 
Tänu üha laienevale mehhaniseerimisele ja automatiseerimisele laieneb 
tööstusettevõtete suruõhu tarve pidevalt. Selleks et juhtida suruõhk seadmeteni, 
kasutatakse pneumotorustikku, mille abil juhitakse suruõhk kompressorist 
seadmeteni. 
Torustiku läbimõõt tuleks valida selline, et rõhulang suruõhureservuaari ja 
tarbija vahel ei oleks suurem kui 10 kPa. Suurem rõhulang vähendab tunduvalt 
süsteemi efektiivsust. Pneumotorustiku ja kompressori parameetrite valikul on 
kasulik arvesse võtta ka edaspidist  laiendamisvõimalust, kuna pneumotorustiku 
ümberehitamine võib minna küllaltki kulukaks. 
Pneumotorustiku ehitamiseks ei tuleks  kasutada juhuslike mõõtmetega torusid 
või rakendada nn. rusikareeglit, vaid pneumotorustiku läbimõõtu tuleb määrata 
sõltuvalt: 
 
*  läbivoolava õhu hulgast, 
* pneumotorustiku pikkusest, 
* lubatavast rõhulangust, 
* kasutatavast töörõhust, 
*  torustikus olevate õhu liikumist takistavate elementide hulgast. 
 
Üldjuhul kasutatakse selleks  katselisel  teel saadud väärtusi. Antud ülesande 
lahendamiseks on otstarbekas kasutada nomogramim (sele 21), mille abil saab 
kiiresti määrata pneumotorustiku vajalikku siseläbimõõtu. 
 
Näide 
 
Ettevõttele vajalik suruõhu kogus on Q=4Nm3/min (240Nm3/h). Tarbimise 
kasvuks planeeritakse kolme aasta jooksul 300%. Vajalik õhu kogus suureneks 
seega 12Nm3/min (720Nm3/h) võrra. Kokku oleks õhu tarve seega 16Nm3/min 
(960Nm3/h). 
Pneumotorustiku pikkuseks oleks 280m, mis sisaldab: 
- 6 T- liidet, 
- 5 L- liidet, 
- 1 sulgurventiil. 
Lubatav rõhu langus ∆p=10kPa. 
Töörõhk on 800kPa.  
 

Kasutades nomogrammi saame pneumotorustiku siseläbimõõduks 
esimeses lähenduses d=90mm. 
 
Järgnevalt tuleb meil arvesse võtta õhu liikumist takistavaid elemente. 
Kasutades nomogrammi, leiame nendele komponentidele vastavad 
ekvivalentpikkused: 

 
1. Läbivventiil; 
2. Nurkventiil; 
3. Hargnemine (T- liide); 
4. Sulgurventiil; 
5. Nurgik (L- liide). 

Tulemuseks saame: 
 
6 T- liidet (90 mm)  6×10,5m =  63m 
1 Sulgurventiil ( 90 mm)    =  32m 
5 L- liidet  5× 1m  =  5m 
ekvivalentpikkus kokku    100m 
 
torustiku pikkus    280m 
ekvivalentpikkus kokku    100m 
----------------------------------------------
kokku    380m 
 
 
Võttes arvesse ka lisakomponentide poolt  lisanduvat ekvivalentpikkust, saame 
nomogrammi selel 21 abil pneumotorustiku siseläbimõõduks 95 mm. 

Pneumotorustiku paigaldamine 
 
Lisaks pneumotorustiku õige läbimõõdu valikule on oluline ka pneumotorustiku 
õige paigaldamine. Selleks, et pneumotorustiku seisukorda oleks võimalik 
regulaarselt kontrollida, tuleks vältida torustiku paigaldamist halvasti 
ligipääsetavatesse kohtadesse või müürida torustik seina sisse. Selline paigaldus
raskendab oluliselt suruõhu lekkekohtade avastamist ja kõrvaldamist, kuid isegi 
minimaalsed lekked pneumotorustikus  põhjustavad märgatavaid rõhulangusi 
torustikus. 
Pneumotorustik paigaldatakse nii, et tekkiks langus 1-2% õhu liikumise suunas. 
Väljavõtted horisontaalselt  paiknevast torustikust  tehakse alati torustiku 
ülemiselt poolelt, et vältida vee  sattumist jaotuslõdvikutesse. Vee 
eemaldamiseks pneumotorustikust on vajalikud kraanid. 



 
Enamasti kasutatakse ringjaotusega pneumotorustikku. Sellise suruõhu 
jaotarnise korral saavutatakse isegi küllalt suure õhu tarbimise korral torustikus 
ühtlane rõhk, kuna suruõhk  juhitakse tarbijani kahest suunast samaaegselt.  




Pneumotorustike materjalid 
 
Torustike ehitamisel kasutatakse põhiliselt järgmisi materjale: 

 
vask,    süsinikteras, 
messing,   tsingitud teras, 
roostevaba teras,  plastmassid. 
 
Peamised materjalile esitatavad nõuded on: 
 
* kerge paigaldatavus, 
* korrosioonikindlus, 
* majanduslik odavus. 
 
Statsionaarsetes pneumotorustikes on parimateks torude liitmise moodusteks 
keevitamine ja jootmine. Keevisliited  on odavad ja õhutihedad. Nende liidete 
halvaks omaduseks on see, et keevitamise käigus tekib jääke, mida tuleb enne 
torustiku kasutuselevõtmist sealt eemaldada. Samuti tekib keevisliitel roostet, 
mille kõrvaldamiseks suruõhust tuleb enne tarbijat lülitada täiendav filter. 
Tsingitud torude puhul kerkib samuti  korrosiooni probleem ning sellised 
torustikud ei ole keermesliidete tõttu oluliselt korrosioonikindlamad. Ka ei ole 
keermesliited täiesti hermeetilised ja vajavad seetõttu pidevat hooldust. 
Suruõhu juhtimiseks torustikust seadmesse kasutatakse kas kummi- või 
plastmassvoolikuid. 
Kummivoolikud on kasutusel juhtudel, kus on tegemist kõrgendatud 
mehaaniliste nõuetega, kuid nende maksumus on kõrgem kui 
plastmassvoolikutel. Tänapäeval on  rohkesti kasutusel polüetüleen- ja 
poluretaanvoolikud, mis on odavad ja mida on kiirliidete abil lihtne monteerida. 

Haldus