Pneumaatika ja hüdraulika alused - ekursus
My Location: AVALEHT > KURSUSE TEEMAD > PNEUMAATIKA. > Pneumaatilised juhtimiskomponendid
Esmaspäev, 02. Juuli 2018

Pneumaatilised juhtimiskomponendid

Sissejuhatus 
 
Pneumaatiliste täiturite rakendamiseks on vajalikud juhtimiskomponendid, 
millede ülesandeks on vajalike juhtimissignaalide tekitamine, täiturite 
liikumiskiiruse, suruõhu rõhu reguleerimine ja muude juhtimis-operatsioonide 
täitmine pneumosüsteemides. 
Juhtimiskomponendid on: 
 
1. Pneumojaotid ehk suunaventiilid   
2. Drosselid ehk vooluventiilid ehk kägiventiilid 
3. Reduktsiooniklapid 
4. Sulgurklapid 
5. Taimerid 
6. Rõhutundlikud elemendid 
7. Sammjuhtimismoodulid 
8.    jne. 
 
Pneumojaotid ehk suunaventiilid 
 
Pneumojaotid on pneumokomponendid, mille abil muudetakse suruõhu 
liikumisteekonda pneumotorustikes. 
 
Pneumojaotite tingmärgid 
 
Pneumoskeemides kujutatakse pneumojaoteid tingmärkidena, milles ei kajastu 
pnumojaoti ehitus, vaid ainult nende poolt täidetav funktsioon. 
Nullasendiks nimetatakse (nt. vedruga  tagastuval pneumojaotil) seda asendit, 
milles paiknevad pneumojaoti liikuvad osad, kui pneumojaoti ei ole rakendunud 
olekus. 
Lähteasendiks nimetatakse asendit,  millisesse liiguvad pneumojaoti liikuvad 
osad, kui pneumoskeem, millesse ta on lülitatud, ühendatakse pneumovõrku ja 
millest algab pneumoseadme töötsükkel. 




Selleks, et määratleda pneumojaoti avasid, kasutatakse järgnevaid avade 
tähistussüsteeme: 


Pneumojaoti tähistuses näitab esimene number pneumojaoti avade arvu 
(väljaarvatud juhtimisavad) ja teine number pneumojaoti tööasendite arvu. 
 
Näide: 
 
3/2 pneumojaoti  3 ava  2 asendit 
4/3 pneumojaoti  4 ava  3 asendit 
 
6.2.3 Pneumojaotite juhtimist kajastavad tingmärgid 
 
Juhtimisviisi poolest eristatakse: 
 
Pideva juhtimisega. Pneumojaoti on rakendunud asendis nii kaua kuni kestab 
juhttoime: kas manuaalne, pedaaliga, mehaaniline, pneumaatiline, elektriline 
(lülitus lähteasendisse toimub kas manuaalselt või vedruga). 
Neid pneumojaoteid nimetatakse ka monostabiilseteks. 
 
Impulssjuhtimisega. Pneumojaoti viimiseks uude asendisse mõjutatakse jaotit 
juhtsignaaliga suhteliselt lühikese aja  vältel (impulsiga). Peale juhtsignaali 
lõppemist jääb jaoti uude asendisse. Pneumojaoti muudab oma asendit alles uue 
juhtimissignaali toimel. Neid pneumojaoteid nimetatakse ka bistabiilseteks. 
 
 
Kokkuvõte pneumojaotite tingmärkidest: 



6.2.4 Pneumojaotite konstruktsioone. 
 
Pneumojaoti konstruktsioon määrab ära  pneumojaoti tööea, tema juhtimise, 
liidete konstruktsiooni ja mõõtmed. Kuigi pneumojaotite konstruktsioon areneb 
pidevalt on praegu laiemalt kasutusel järgmist tüüpi pneumojaotid. 
 
1.  Klappjaotid:   - kuulklapiga, 
- plaatklapiga. 
 
2. Siiberjaotid:    - kolviga, 
    - plaadiga, 
    - pöördsiibriga jaotid. 
 
Klappjaotid 
 
Antud pneumojaotites toimub õhu liikumissuuna muutmine avatava ja suletava 
kuulklapi või plaadi toimel. Klapi tihendamine toimub üldjuhul elastsete 
tihendite kasutamisega. Seda tüüpi pneumojaotites on suhteliselt vähe liikuvaid 
detaile, tänu millele on nende tööiga pikk, ning nad on suhteliselt tundetud 
mehaanilistele lisanditele suruõhus. 
Juhtimiseks vajalik jõud on suhteliselt suur, kuna pneumojaoti asendi 
muutmiseks tuleb ületada sisseehitatud vedru ja juhitava õhuvoolu rõhust 
tingitud jõud. 
Kuulklapiga pneumojaotid on oma ehituselt lihtsad, väiksemõõtmelised ja 
seetõttu ka odavad. 

 
Kuulklapiga 3/2 pneumojaoti (normaalselt suletud) 
Lähteasendis (sele 61) surub vedru  kuuli pesasse, vältides sellega suruõhu 
läbivoolu avast 1(P) tööavasse 2(A). Samal ajal on õhul vaba läbivool tööavast 
2(A) väljavooluavasse 3(R). Juhttoimel avaneb kuulklapp, sulgedes samal ajal 
õhu läbivoolu tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R), ning avades õhu läbivoolu 
avast 1(P) tööavasse 2(A). 


Analoogiliselt funktsioneerivad ka taldrikklapiga pneumojaotid 
seledel 62 ja 63. 
 
Antud pneumojaotite headeks omadusteks on hea ja lihtne klappide tihendus. 
Samuti on nende rakendumisaeg lühike  ja vaatamata tõukuri lühikesele 
liikumisulatusele ka hea õhu läbivoolavus. Analoogiliselt kuulklappidele ei ole 
nad eriti tundlikud õhu puhtuse suhtes ning omavad pikka tööiga. 
 
Antud pneumojaotid võivad olla kahte eri tüüpi: normaalselt suletud ja 
normaalselt avatud. 
Normaalselt suletud pneumojaoti puhul  (sele 62) on juhttoime puudumisel 
suruõhu läbivool tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R) avatud, õhu läbivool 
sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) aga suletud. 
Juhttoimel sulgub suruõhu läbivool tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R) ja 
avaneb õhu läbivool sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) . 

 

 
Normaalselt avatud pneumojaoti puhulon juhttoime puudumisel õhu 
läbivool sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) avatud. Samal ajal on suletud õhu 
läbivool tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R). Juhttoimel sulgub õhu läbivool 
sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) ja avaneb õhu läbivool tööavast 2(A) 
väljavooluavasse 3(R). 


Kahepoolse toimega pneumosilindrite juhtimiseks on vajalikud juba keerukama 
konstruktsiooniga pneumojaotid (nt. 4/2 jne.). Üks võimalikest 4/2 pneumojaoti 
konstruktsioonidest on esitatud  (lähteasendis) ja  (rakendunud 
asendis). 




Siiberjaotid 
 
Võrreldes klappjaotitega iseloomustab siiberjaoteid suurem läbivool, kuid samal 
ajal on neil suurem ümberlülitumise aeg. Samuti ei ole nad nii hea tihendusega 
kui klappjaotid. Antud pneumojaotites on kasutusel liuguvad  tihendid. Selleks, 
et vähendada tihendite kulumisest põhjustatud suruõhu leket, kasutatakse nendes 
pneumojaotites ühelt poolt õhuvoolu juhtimist siibriga, kuid tihenduses 
kasutatakse klappjaotite juures kasutatavaid konstruktsioonipõhimõtteid. Seledel 
69, 70, 71, 72, 73, 74 on esitatud mitmeid erineva ehitusega siiberjaoteid. 
 



 



Toodud pneumojaotis toimub õhuvoolu suuna juhtimine küll siibriga, 
kuid tihendamisel kasutatakse klappide põhimõtteid 





Pneumojaotite juhtimine 
 
Pneumojaotites kasutatakse väga erinevaid juhtimismeetodeid: mehaaniline, 
pneumaatiline, elektromagnetiga või  kombineeritud (kasutatakse erinevaid 
meetodeid nt. juhtimine pneumaatiliselt ja mehaaniliselt). 
Kasutaja vaatevinklist on oluline eristada vahetut juhtimist ja võimendusega 
juhtimist (vt. Pneumojaotite juhtimist kajastavad tingmärgid). 
Vahetu juhtimise korral kantakse juhttoime pneumojaoti klappidele või siibritele 
üle vahetult. Antud juhtimise puuduseks on see, et suuremate pneumojaotite 
juhtimiseks vajalik juhtimisenergia peab olema suhteliselt suur (jõud nuppude 
või tõukurite liigutamiseks, elektromagneti võimsus jne). Samal ajal on aga 
plussiks see, et nad on tundetud tüüritava õhu rõhu suhtes (vt. eelnevatel seledel 
esitatud pneumojaotid). 
Võimendusega juhtimise korral juhitakse nn abijaotit, mille kaudu omakorda 
toimub pneumojaoti juhtimine. 


Antud pneumojaotis juhitakse rullikuga  abipneumojaotit, mis omakorda juhib 
pneumaatiliselt juhitavat 3/2 pneumojaotit. 
Sellise konstruktsiooni korral väheneb märgatavalt juhtimiseks vajalik energia. 
Antud tüüpi juhtimisega pneumojaotite kasutamisel tuleb arvestada, et nad on 
tundlikud juhitava õhu rõhu väärtusele, sest et juhtimiseks vajalik õhk on sama 
mis juhitav õhk. Rõhu langemisel alla  kriitilise piiri ei piisa sellest enam 
pneumojaoti juhtimiseks. Selleks, et  seda vältida on mõningatel seda tüüpi 
pneumojaotitel võimalus sisestada juhtrõhk pneumojaotisse eraldi kanalist. 
  

Drosselid ehk vooluventiilid 
 
Drosseleid (paralleelselt on käibel ka terminid „kägiventiil“ ja vooluventiil“) 
kasutatakse läbivoolava õhu vooluhulga reguleerimisel, näiteks pneumaatilise 
täituri liikumiskiiruse (pneumosilinder) ja pöörlemissageduse (pneumomootor ja 
pöördsilinder) vähendamiseks. Drosselid võivad olla nii mittereguleeritavad kui 
ka reguleeritavad. 
Üks võimalikest drosseli konstruktsioonidest on esitatud. 


Suruõhu läbivoolu reguleerimiseks  kasutatakse ka erinevaid drosselite 
konstruktsioone, kus lisaks drosselile on  kasutusel ka möödavooluklapp, mis 
annab võimaluse reguleerida õhu läbivoolu ainult ühes suunas ja laiendab 
drosselite kasutamismeetodeid.
Sageli tekib vajadus reguleerida  õhu läbivoolu sõltuvalt muutuvatest 
tingimustest süsteemis. Üks võimalus selleks on esitatud , kus läbivoolu 
reguleerimine toimub mehaaniliselt hoova asendi muutmisega. 



Praktikas võib kohata ka muid kombinatsioone drosseli kasutamisega, näiteks 
heli summuti koos drosseliga, drossel pneumaatilises taimeris jne. 
 
 
Mittetagasivooluklapp 
 
Tagasilöögiklapid on pneumaatikakomponendid, mis võimaldavad õhu liikumist 
ainult ühes suunas, liikumissuuna muutumisel vastupidiseks klapp sulgub ja 
suleb õhu läbivoolu. Õhu teekonna sulgemine võib toimuda kuuliga, klapiga või 
membraaniga, kas tänu rõhuvahele või täiendava vedru abil. 
Üks võimalikke vedruga tagasilöögiklapi konstruktsioone on esitatud. 


 
6.5 Loogikafunktsioonide realiseerimine pneumaatikas 
 
Loogikaelementide funktsioneerimise kirjeldamiseks kasutatakse tõeväärtus-
tabelit, milles kajastuvad  seosed antud funktsiooni realiseeriva elemendi 
sisendite ja väljundi vahel. Tinglikult  tähistatakse tõeväärtustabelis signaali 
(suruõhu) olemasolu "1"-ga ja puudumist "0"- ga. 
 
 
Pneumaatiline "JA" ( "AND") element 
 
"JA" funktsiooni realiseeriva pneumaatilise loogikaelemendi struktuur on 
toodud pildil, ning tema funktsioneerimist kajastav tõeväärtustabel on esitatud pildil. 
 

 
Kokkuvõtlikult tähendab see seda, et "JA" elemendi väljundis on signaal ainult 
siis kui signaal on mõlemal tema sisendil. 
"JA" elemendi kasutamise näide on  esitatud selel 83, kus pneumoskeemil 
esitatud pneumosüsteemis toimub pneumosilindri 1.0 liikumine plusssuunas 
ainult siis, kui pneumojaotid 1.2 ja 1.4 on rakendunud asendis. 


Pneumaatiline "VÕI" ("OR") element 



Kokkuvõtlikult tähendab see et "VÕI” elemendi väljundis on signaal siis, kui 
signaal on vähemalt ühel või mõlemal tema sisendil. 
"VÕI” elemendi kasutarnise näide on  esitatud selel 86, kas pneumoskeemil 
esitatud pneumossüsteemis toimub pneumosilindri 1.0 liikumine plusssuunas 
ainult siis kui pneumojaotid 1.2 või 1.4 eraldi või mõlemad korraga on 
rakendunud asendis. 

 
Kiirväljalaskeklapp 
 
Kiirväljalaskeklappi kasutatakse juhul, kui on vaja suurendada pneumo-silindri 
kolvi liikumiskiirust. Antud klappide kasutamine kiirendab kolvi liikumiskiirust 
sellel teel, et pneumosilindrist väljajuhitav õhk juhitakse takistavatest 
elementidest ( lõdvik, pneumojaoti ) mööda. 
Kiirväljalaskeklapp ühendatakse võimalikult lähedale pneumosilindrile 
(vahetult pneumosilindri korpusele),  nii et klapi ava 2(A) ühendatakse 
pneumosilindri avaga ja avasse 1(P) juhitakse silindrisse antav õhk. Suruõhu 
liikumisel pneumosilindrisse sulgeb taldrikklapp õhu väljavoolu avasse 3(R) 
võimaldades sama1 ajal õhu läbipääsu avasse 2(A). Õhu liikumisel 
pneumosilindrist välja avaneb õhu väljavool avasse 3(R). 




Kiirväljalaskeklapi kasutamist illustreerib sele 89, kus esimeses näites 
kiirendatakse ühepoolse toimega pneumosilindri kolvi miinussuunalist liikumist, 
teisel juhul aga kahepoolse toimega pneumosilindri kolvi plusssuunalist 
liikumist. 
 

Pneumaatilised taimerid 
 
Selleks et pneumoseadmetes oleks võimalik muuta seadme töö ajalisi 
parameetreid nagu ajalist viivitust, pneumosignaalide ajalisi parameetreid jne., 
kasutatakse pneumaatilisi taimereid. 
Pneumaatiline taimer koosneb pneumojaotist (tavaliselt 3/2), möödavoolu-
klapiga reguleeritavast drosselist ja väikesest suruõhu reservuaarist. 
Taimeri töödiagrammi määrab ära pneumojaoti tüüp ja möödavooluklapi 
ühendamise viis. 
Järgnevalt vaatame erinevate pneumaatiliste taimerite töödiagramme ja 
töötamispõhimõtteid. 
Suruõhk juhitakse taimeri sisendisse 1 (P). Sõltuvalt taimeris 
asetsevast pneumojaotist väljundis 2 (A) suruõhk puudub või on suruõhk (seled 
93, 94). Juhtrõhk antakse taimeri sisendile 10 (Z). Läbi drosseli toimub suruõhu 
sissevool suruõhu reservuaari, mille tagajärjel rõhk reservuaaris hakkab tõusma 
kiirusega, mille määravad ära reservuaari maht ja reguleeritava drosseli 
parameetrid. Rõhu tõustes lülitumiseks vajaliku väärtuseni p1 toimub 
pneumojaoti ümberlülitus. Juhtrõhu eemaldamisel taimeri sisendilt 
10(Z) toimub taimeri lülitumine algasendisse. 


 

NB! Aja ∆t jooksul ei tohi juhtrõhku sisendilt 10 (Z) eemaldada, sest sellisel 
juhul lülitub taimer algasendisse tagasi enne ajavahemiku ∆t lõppemist. 



 

Möödavooluklapi ühendussuuna muutmisel vastupidiseks muutub pneumaatilise 
taimeri töödiagramm selliselt, et taimeri sisselülitumine toimub koheselt peale 
juhtrõhu andmist taimeri  sisendile 10 (Z), kuid lülitumine algasendisse toimub 
aja ∆t möödumisel. 



Muudetava rakendumislävega rõhutundlik element 
 
Selleks, et oleks võimalik juhtida pneumoajamit sõltuvalt ajamile rakendatud 
koormusest, kasutatakse pneumojaoteid, millede rakendumislävi on reguleeritav. 
Signaaliks sellisele elemendile kasutatakse pneumoajamisse antavat suruõhku, 
mille rõhk on otseses sõltuvuses ajamile rakendatud koormusest. Kui koormus 
pneumoajamile suureneb, kasvab ka rõhu väärus, mille jõudmisel reguleeritud 
tasemeni toimub pneumojaoti asendi muutus. Lähteasendisse läheb pneumojaoti 
siis, kui juhtrõhk eemaldada. Antud elemendi konstruktsioon ja skeemitähis on 
esitatud. 



Haldus