Selleks, et määratleda pneumojaoti avasid, kasutatakse järgnevaid avade
tähistussüsteeme:
Pneumojaoti tähistuses näitab esimene number pneumojaoti avade arvu
(väljaarvatud juhtimisavad) ja teine number pneumojaoti tööasendite arvu.
Näide:
3/2 pneumojaoti 3 ava 2 asendit
4/3 pneumojaoti 4 ava 3 asendit
6.2.3 Pneumojaotite juhtimist kajastavad tingmärgid
Juhtimisviisi poolest eristatakse:
Pideva juhtimisega. Pneumojaoti on rakendunud asendis nii kaua kuni kestab
juhttoime: kas manuaalne, pedaaliga, mehaaniline, pneumaatiline, elektriline
(lülitus lähteasendisse toimub kas manuaalselt või vedruga).
Neid pneumojaoteid nimetatakse ka monostabiilseteks.
Impulssjuhtimisega. Pneumojaoti viimiseks uude asendisse mõjutatakse jaotit
juhtsignaaliga suhteliselt lühikese aja vältel (impulsiga). Peale juhtsignaali
lõppemist jääb jaoti uude asendisse. Pneumojaoti muudab oma asendit alles uue
juhtimissignaali toimel. Neid pneumojaoteid nimetatakse ka bistabiilseteks.
Kokkuvõte pneumojaotite tingmärkidest:
6.2.4 Pneumojaotite konstruktsioone.
Pneumojaoti konstruktsioon määrab ära pneumojaoti tööea, tema juhtimise,
liidete konstruktsiooni ja mõõtmed. Kuigi pneumojaotite konstruktsioon areneb
pidevalt on praegu laiemalt kasutusel järgmist tüüpi pneumojaotid.
1. Klappjaotid: - kuulklapiga,
- plaatklapiga.
2. Siiberjaotid: - kolviga,
- plaadiga,
- pöördsiibriga jaotid.
Klappjaotid
Antud pneumojaotites toimub õhu liikumissuuna muutmine avatava ja suletava
kuulklapi või plaadi toimel. Klapi tihendamine toimub üldjuhul elastsete
tihendite kasutamisega. Seda tüüpi pneumojaotites on suhteliselt vähe liikuvaid
detaile, tänu millele on nende tööiga pikk, ning nad on suhteliselt tundetud
mehaanilistele lisanditele suruõhus.
Juhtimiseks vajalik jõud on suhteliselt suur, kuna pneumojaoti asendi
muutmiseks tuleb ületada sisseehitatud vedru ja juhitava õhuvoolu rõhust
tingitud jõud.
Kuulklapiga pneumojaotid on oma ehituselt lihtsad, väiksemõõtmelised ja
seetõttu ka odavad.
Kuulklapiga 3/2 pneumojaoti (normaalselt suletud)
Lähteasendis (sele 61) surub vedru kuuli pesasse, vältides sellega suruõhu
läbivoolu avast 1(P) tööavasse 2(A). Samal ajal on õhul vaba läbivool tööavast
2(A) väljavooluavasse 3(R). Juhttoimel avaneb kuulklapp, sulgedes samal ajal
õhu läbivoolu tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R), ning avades õhu läbivoolu
avast 1(P) tööavasse 2(A).
Analoogiliselt funktsioneerivad ka taldrikklapiga pneumojaotid
seledel 62 ja 63.
Antud pneumojaotite headeks omadusteks on hea ja lihtne klappide tihendus.
Samuti on nende rakendumisaeg lühike ja vaatamata tõukuri lühikesele
liikumisulatusele ka hea õhu läbivoolavus. Analoogiliselt kuulklappidele ei ole
nad eriti tundlikud õhu puhtuse suhtes ning omavad pikka tööiga.
Antud pneumojaotid võivad olla kahte eri tüüpi: normaalselt suletud ja
normaalselt avatud.
Normaalselt suletud pneumojaoti puhul (sele 62) on juhttoime puudumisel
suruõhu läbivool tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R) avatud, õhu läbivool
sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) aga suletud.
Juhttoimel sulgub suruõhu läbivool tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R) ja
avaneb õhu läbivool sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) .
Normaalselt avatud pneumojaoti puhulon juhttoime puudumisel õhu
läbivool sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) avatud. Samal ajal on suletud õhu
läbivool tööavast 2(A) väljavooluavasse 3(R). Juhttoimel sulgub õhu läbivool
sissevooluavast 1(P) tööavasse 2(A) ja avaneb õhu läbivool tööavast 2(A)
väljavooluavasse 3(R).
Kahepoolse toimega pneumosilindrite juhtimiseks on vajalikud juba keerukama
konstruktsiooniga pneumojaotid (nt. 4/2 jne.). Üks võimalikest 4/2 pneumojaoti
konstruktsioonidest on esitatud (lähteasendis) ja (rakendunud
asendis).
Siiberjaotid
Võrreldes klappjaotitega iseloomustab siiberjaoteid suurem läbivool, kuid samal
ajal on neil suurem ümberlülitumise aeg. Samuti ei ole nad nii hea tihendusega
kui klappjaotid. Antud pneumojaotites on kasutusel liuguvad tihendid. Selleks,
et vähendada tihendite kulumisest põhjustatud suruõhu leket, kasutatakse nendes
pneumojaotites ühelt poolt õhuvoolu juhtimist siibriga, kuid tihenduses
kasutatakse klappjaotite juures kasutatavaid konstruktsioonipõhimõtteid. Seledel
69, 70, 71, 72, 73, 74 on esitatud mitmeid erineva ehitusega siiberjaoteid.
Toodud pneumojaotis toimub õhuvoolu suuna juhtimine küll siibriga,
kuid tihendamisel kasutatakse klappide põhimõtteid
Pneumojaotite juhtimine
Pneumojaotites kasutatakse väga erinevaid juhtimismeetodeid: mehaaniline,
pneumaatiline, elektromagnetiga või kombineeritud (kasutatakse erinevaid
meetodeid nt. juhtimine pneumaatiliselt ja mehaaniliselt).
Kasutaja vaatevinklist on oluline eristada vahetut juhtimist ja võimendusega
juhtimist (vt. Pneumojaotite juhtimist kajastavad tingmärgid).
Vahetu juhtimise korral kantakse juhttoime pneumojaoti klappidele või siibritele
üle vahetult. Antud juhtimise puuduseks on see, et suuremate pneumojaotite
juhtimiseks vajalik juhtimisenergia peab olema suhteliselt suur (jõud nuppude
või tõukurite liigutamiseks, elektromagneti võimsus jne). Samal ajal on aga
plussiks see, et nad on tundetud tüüritava õhu rõhu suhtes (vt. eelnevatel seledel
esitatud pneumojaotid).
Võimendusega juhtimise korral juhitakse nn abijaotit, mille kaudu omakorda
toimub pneumojaoti juhtimine.
Antud pneumojaotis juhitakse rullikuga abipneumojaotit, mis omakorda juhib
pneumaatiliselt juhitavat 3/2 pneumojaotit.
Sellise konstruktsiooni korral väheneb märgatavalt juhtimiseks vajalik energia.
Antud tüüpi juhtimisega pneumojaotite kasutamisel tuleb arvestada, et nad on
tundlikud juhitava õhu rõhu väärtusele, sest et juhtimiseks vajalik õhk on sama
mis juhitav õhk. Rõhu langemisel alla kriitilise piiri ei piisa sellest enam
pneumojaoti juhtimiseks. Selleks, et seda vältida on mõningatel seda tüüpi
pneumojaotitel võimalus sisestada juhtrõhk pneumojaotisse eraldi kanalist.
Drosselid ehk vooluventiilid
Drosseleid (paralleelselt on käibel ka terminid „kägiventiil“ ja vooluventiil“)
kasutatakse läbivoolava õhu vooluhulga reguleerimisel, näiteks pneumaatilise
täituri liikumiskiiruse (pneumosilinder) ja pöörlemissageduse (pneumomootor ja
pöördsilinder) vähendamiseks. Drosselid võivad olla nii mittereguleeritavad kui
ka reguleeritavad.
Üks võimalikest drosseli konstruktsioonidest on esitatud.
Suruõhu läbivoolu reguleerimiseks kasutatakse ka erinevaid drosselite
konstruktsioone, kus lisaks drosselile on kasutusel ka möödavooluklapp, mis
annab võimaluse reguleerida õhu läbivoolu ainult ühes suunas ja laiendab
drosselite kasutamismeetodeid.
Sageli tekib vajadus reguleerida õhu läbivoolu sõltuvalt muutuvatest
tingimustest süsteemis. Üks võimalus selleks on esitatud , kus läbivoolu
reguleerimine toimub mehaaniliselt hoova asendi muutmisega.
Praktikas võib kohata ka muid kombinatsioone drosseli kasutamisega, näiteks
heli summuti koos drosseliga, drossel pneumaatilises taimeris jne.
Mittetagasivooluklapp
Tagasilöögiklapid on pneumaatikakomponendid, mis võimaldavad õhu liikumist
ainult ühes suunas, liikumissuuna muutumisel vastupidiseks klapp sulgub ja
suleb õhu läbivoolu. Õhu teekonna sulgemine võib toimuda kuuliga, klapiga või
membraaniga, kas tänu rõhuvahele või täiendava vedru abil.
Üks võimalikke vedruga tagasilöögiklapi konstruktsioone on esitatud.
6.5 Loogikafunktsioonide realiseerimine pneumaatikas
Loogikaelementide funktsioneerimise kirjeldamiseks kasutatakse tõeväärtus-
tabelit, milles kajastuvad seosed antud funktsiooni realiseeriva elemendi
sisendite ja väljundi vahel. Tinglikult tähistatakse tõeväärtustabelis signaali
(suruõhu) olemasolu "1"-ga ja puudumist "0"- ga.
Pneumaatiline "JA" ( "AND") element
"JA" funktsiooni realiseeriva pneumaatilise loogikaelemendi struktuur on
toodud pildil, ning tema funktsioneerimist kajastav tõeväärtustabel on esitatud pildil.
Kokkuvõtlikult tähendab see seda, et "JA" elemendi väljundis on signaal ainult
siis kui signaal on mõlemal tema sisendil.
"JA" elemendi kasutamise näide on esitatud selel 83, kus pneumoskeemil
esitatud pneumosüsteemis toimub pneumosilindri 1.0 liikumine plusssuunas
ainult siis, kui pneumojaotid 1.2 ja 1.4 on rakendunud asendis.
Pneumaatiline "VÕI" ("OR") element
Kokkuvõtlikult tähendab see et "VÕI” elemendi väljundis on signaal siis, kui
signaal on vähemalt ühel või mõlemal tema sisendil.
"VÕI” elemendi kasutarnise näide on esitatud selel 86, kas pneumoskeemil
esitatud pneumossüsteemis toimub pneumosilindri 1.0 liikumine plusssuunas
ainult siis kui pneumojaotid 1.2 või 1.4 eraldi või mõlemad korraga on
rakendunud asendis.
Kiirväljalaskeklapp
Kiirväljalaskeklappi kasutatakse juhul, kui on vaja suurendada pneumo-silindri
kolvi liikumiskiirust. Antud klappide kasutamine kiirendab kolvi liikumiskiirust
sellel teel, et pneumosilindrist väljajuhitav õhk juhitakse takistavatest
elementidest ( lõdvik, pneumojaoti ) mööda.
Kiirväljalaskeklapp ühendatakse võimalikult lähedale pneumosilindrile
(vahetult pneumosilindri korpusele), nii et klapi ava 2(A) ühendatakse
pneumosilindri avaga ja avasse 1(P) juhitakse silindrisse antav õhk. Suruõhu
liikumisel pneumosilindrisse sulgeb taldrikklapp õhu väljavoolu avasse 3(R)
võimaldades sama1 ajal õhu läbipääsu avasse 2(A). Õhu liikumisel
pneumosilindrist välja avaneb õhu väljavool avasse 3(R).
Kiirväljalaskeklapi kasutamist illustreerib sele 89, kus esimeses näites
kiirendatakse ühepoolse toimega pneumosilindri kolvi miinussuunalist liikumist,
teisel juhul aga kahepoolse toimega pneumosilindri kolvi plusssuunalist
liikumist.
Pneumaatilised taimerid
Selleks et pneumoseadmetes oleks võimalik muuta seadme töö ajalisi
parameetreid nagu ajalist viivitust, pneumosignaalide ajalisi parameetreid jne.,
kasutatakse pneumaatilisi taimereid.
Pneumaatiline taimer koosneb pneumojaotist (tavaliselt 3/2), möödavoolu-
klapiga reguleeritavast drosselist ja väikesest suruõhu reservuaarist.
Taimeri töödiagrammi määrab ära pneumojaoti tüüp ja möödavooluklapi
ühendamise viis.
Järgnevalt vaatame erinevate pneumaatiliste taimerite töödiagramme ja
töötamispõhimõtteid.
Suruõhk juhitakse taimeri sisendisse 1 (P). Sõltuvalt taimeris
asetsevast pneumojaotist väljundis 2 (A) suruõhk puudub või on suruõhk (seled
93, 94). Juhtrõhk antakse taimeri sisendile 10 (Z). Läbi drosseli toimub suruõhu
sissevool suruõhu reservuaari, mille tagajärjel rõhk reservuaaris hakkab tõusma
kiirusega, mille määravad ära reservuaari maht ja reguleeritava drosseli
parameetrid. Rõhu tõustes lülitumiseks vajaliku väärtuseni p1 toimub
pneumojaoti ümberlülitus. Juhtrõhu eemaldamisel taimeri sisendilt
10(Z) toimub taimeri lülitumine algasendisse.
NB! Aja ∆t jooksul ei tohi juhtrõhku sisendilt 10 (Z) eemaldada, sest sellisel
juhul lülitub taimer algasendisse tagasi enne ajavahemiku ∆t lõppemist.
Möödavooluklapi ühendussuuna muutmisel vastupidiseks muutub pneumaatilise
taimeri töödiagramm selliselt, et taimeri sisselülitumine toimub koheselt peale
juhtrõhu andmist taimeri sisendile 10 (Z), kuid lülitumine algasendisse toimub
aja ∆t möödumisel.
Muudetava rakendumislävega rõhutundlik element
Selleks, et oleks võimalik juhtida pneumoajamit sõltuvalt ajamile rakendatud
koormusest, kasutatakse pneumojaoteid, millede rakendumislävi on reguleeritav.
Signaaliks sellisele elemendile kasutatakse pneumoajamisse antavat suruõhku,
mille rõhk on otseses sõltuvuses ajamile rakendatud koormusest. Kui koormus
pneumoajamile suureneb, kasvab ka rõhu väärus, mille jõudmisel reguleeritud
tasemeni toimub pneumojaoti asendi muutus. Lähteasendisse läheb pneumojaoti
siis, kui juhtrõhk eemaldada. Antud elemendi konstruktsioon ja skeemitähis on
esitatud.