Pneumaatika on rakendusteadus,mistegeleb gaaside mehaaniliste omadustega ning nende
rakendamisega. Käsitleb suruõhu ja teiste surugaaside kasutamist ning sellel põhinevaid
masinaid, mehhanisme, automaatjuhtimissüsteeme ja vahendeid.
Kasutatakse juhtimises, suruõhu tööriistades, keevituses, õhkpidurites, tõstukites,
kliimaseadmetes, õhkpatjades ja pressides.
Suruõhk on õhk, mis on kokku pressitud kõrgema rõhu alla kui ümbritseva õhu rõhk (üldjuhul
atmosfäärirõhk). Suruõhku kasutatakse pneumoseadmetes, kus tema potentsiaalne energia
muundatakse mehhaaniliseks tööks. Suruõhku kasutatakse laialdaselt tööstuses
suruõhutööriistade toiteks, sõidukitel, rehvides, pidurisüsteemides ja mujal. Õhu suhtes
muudetud koostisega suruõhku kasutatakse näitaks akvalangides. Seadmetes kasutatava
suruõhu rõhk on tavaliselt 0,3...0,6 MPa. Suruõhu kogumiseks ja säilitamiseks kasutatakse
gaasiballoone kus rõhk võib olla 20 MPa ja rohkemgi.Suruõhu saamiseks kasutatakse
kompressoreid.
Vooluklapp on hüdro- või pneumosüsteemi komponent. Voolukklapi ülessandeks on vedeliku
või gaasi voolu suunamine süsteemi sees ja vooluhulga reguleerimine, eesmärgiga muuta
täiturseadmelt saadava liikumise kiirust.
Kaitseklapp on seade, mille ülesandeks on vältida keskkonna ülerõhku töötavas seadmes või
torustikus. Kui rõhk tõuseb üle lubatud piiri, avab kaitseklapi sulgur keskkonnale väljapääsu,
rõhu vähenemisel aga sulgeb selle. Normaalolekus on kaitseklapi sulgur suletud.
Pneumosilinder on silindritaoline seade, mis võimaldab selles kolvi sirgjoonelist liikumist gaasi
rõhu jõul. Sisuliselt on pneumosilinder edasi tagasi liikumist võimaldav pneumomootor.
Pneumosilindri eeliseks võrreldes hüdrosilindriga on suur töökiirus ja tavaliseima töögaasi,
suruõhu laialdane kättesaadavus. Puuduseks võrrelduna hüdrosilindriga on tänu madalamale
töörõhule samade mõõtmete juures nõrgem jõud.