Pneumaatika ja hüdraulika alused - ekursus
My Location: AVALEHT > KURSUSE TEEMAD > PNEUMAATIKA. > Elektro-pneumaatika komponendid.
Esmaspäev, 02. Juuli 2018

Elektro-pneumaatika komponendid.


Elektromagnetiga pneumojaoti tööpõhimõte

 
Elektromagneti ankur täidab 3/2 pneumojaoti südamiku funktsiooni, mille abil lülitatakse ümber õhukanaleid ja käivitatakse põhipneumojaoti.  
  Silindri juhtimiselement on elektromagnetiga pneumojaoti. Elektromagnet on elektriahelate koormus. See tähendab, et elektropneumaatikas on kaks osa: pneumaatiline, mis on energiakandja ja elektriline, mis formeerib juhtsignaalid.
Elektromagneti rakendamiseks on vaja sulgeda elektriahel kontaktiga S1. Rakendunud elektromagnet muudab pneumojaoti südamiku asukohta ehk lülitab ümber õhukanaleid. Selle tulemusena silindri kolb väljub.

Elektromagnet
 
Elektromagnetil pole tähtis polaarsus. Elektromagnet ühendatakse nii eraldi spetsiaalse- kui ka ühise mitmepooluselise pistiku abil kogu seadme elektromagnetite ühendamiseks. Pistikusse või elektromagnetisse võib olla sisse ehitatud valgusdioode.
Elektromagneti võimsus sõltub tema gabariidist ja võib olla suhteliselt suur. Elektromagnet on ka induktiivsus. Selleks, et vältida liigpinget elektriahela kommutatsioonil, ühendatakse paralleelselt elektromagnetiga pooljuhtdiood.

Elektrisignaali võimendamine
Elektromagneti võimsuse- ja gabariidi vähendamiseks kasutatakse elektrisignaali võimendamist. Elektromagneti ankur täidab 3/2 pneumojaoti funktsiooni, mille abil lülitatakse väikse läbimõõduga õhukanaleid. Seega toimub signaalide muundamine - elektriline signaal  muundatakse pneumaatiliseks signaaliks.

      Elektromagneti ankruga on ühendatud teine, suure gabariidiga pneumojaoti, mis juhib õhuvoolu.


Peapneumojaoti kolvi pindala on mitu korda suurem elektromagneti ankru suletavast pindalast. Mida suurem on mõlemate pindalade suhe, seda suurem on võimendustegur. Aga sellisel juhul suureneb käiguventiili rakendumisaeg. 


Mõnikord on elektromagnetiga pneumojaoti sisse ehitatud varjatud nupud pingestamata pneumojaoti töö kontrollimiseks.

Kontaktid
Neid  kasutatakse elektriahela lülitamiseks ehk kommuteerimiseks. 
Kontakti pinge sõltub kontaktide avatud olekust ja kontaktide sädelemiskindlust. 
Kontakti voolu sõltub kontakti pindalast  (ehk kontakti suurusest), kontakti materjalist ja jahutustingimustest. Tavaline surunupp või “keskmine” relee võivad kommuteerida elektriahelaid, kus vooluga kuni 2 A.
Aga mikrorelee ja elektrooniline andur - kuni 200 mA ( U = 24V  P = 4,8 W).
Peakoormus elektropneumaatikas on elektromagnet. Tal on tihti võimsus suurem.
Pöörake iga kord tähelepanu kontakti võimsusele,  kui kasutate mikrolüliteid  või elektroonika andureid.
  Kontakti skeemitähised



1. Automaatika elektriahelad kujutavad endast laotatud skeeme, kus toite siinid on kaks paralleelset liini. + / punane siin asub üleval ja - / sinine siin - all . Elektriahelad joonistatakse paralleelselt üksteisega. Iga elektriahel töötab iseseisvalt, teistest sõltumata.

2. Igas paralleelses ahelas peab olema vähemalt 1 koormus. Ei tohi ühendada koormuseid järjestikku. Iga koormuse standardpinge on 24V. Soovitav on, et ahela koormus oleks võimalikult väike. Sellepärast tuleb vältida paljude koormuste paralleeli ühendamist. Koormuseid näidatakse elektriskeemi alumises osas miinussiinil. 

3. On keelatud ühendada kontakte paralleelselt koormusega, et vältida lühist.

4. Elektriskeemis võib olla ühine lüliti S0 kogu elektriskeemi välja lülitamiseks. See lüliti ühendatakse järjestikku kõikide elektriahelatega. 

5. Paralleelsed elektriahelad nummerdatakse.

6. Elektriahela alla, kus asub releemähis, joonestatakse relee tabel, mis näitab millistes ahelates on relee kontaktid.   


Hea materjali leiad SIIT
Haldus