Pneumaatika ja hüdraulika alused - ekursus
My Location: AVALEHT > KURSUSE TEEMAD > HÜDRAULIKA.
Esmaspäev, 02. Juuli 2018

HÜDRAULIKA.


    Hüdraulika on vajalik osa auto mehhanismide juures, hüdraulikat kasutatakse väga paljudes 
kohtades. Ühe lihtsama näitena võime tuua töökojas oleva hüdraulilise tungraua. See hõlbustab 
tööd, ning muudab selle palju kiiremaks. Hüdraulilisi seadmeid  on üldjuhul mugav kasutada, 
ning nende kasutamine on üpriski lihtne, see säästab palju aega. Autodes on hüdraulikat 
kasutatud näiteks amortisaatorites, roolivõimendis, jahutussüsteemis ning ka õlitussüsteemis. 
Põhimõtteliselt igal pool kus toimub vedelike abil tehtud töö. 
 
   Hüdraulika kasutamine  õlitussüsteemis mängib tähtsat rolli, kuna õlitussüsteem on vajalik 
pindade kulumise vähendamiseks, samuti on õlitussüsteemil ka roll pindade jahutamises ja 
puhastamises liigsetest abrasiivosakestest. Hüdraulika on õlitussüsteemis väga tähtsal kohal, 
tänu õlipumbale pumbatakse õli edasi, tekib hüdrauliline õli liikumine, mis õlitab, jahutab ja 
puhastab pindasid. Ilma hüdraulikata oleks õlitussüsteemi toimimine raskesti ettekujutatav. 
Selleks, et õlitussüsteem toimiks, tuleb aeg-ajalt seda hooldada. Vajalik on õli taseme ja 
temperatuuri jälgimine, samas tuleb kindlal perioodil ka tähelepanu pöörata õlifiltrile. 
 
   Kuna õlitussüsteem on jahutamisel sekundaarne, siis peamine jahutuse osa ongi 
jahutussüsteem. Tänapäeval kasutatakse auto mootori jahutamiseks kindlaid vedelike 
(tosoolid, antifriisid). Seetõttu on ka jahutussüsteem hüdrauliline. Jahutussüsteemi ja 
õlitussüsteemiga võib tõmmata paralleele, kuna mõlema ülesanne on vedelike liikuma 
panemine teatud kanalites ja voolikutes. Jahutusvedeliku paneb liikuma veepump, ning selleks, 
et seda õigesti reguleerida, on termostaat, mille klapp avaneb siis kui temperatuur tõuseb 
vastava kraadina. Selle abil muudetakse juhutussüsteemi ringlust (on suur ja väike ringlus). 
Jahutussüsteem aitab hoida auto mootori temperatuuri ühtlasel tasemel. 
 
   Ka amortisaatorites kasutatakse õli, selleks et vähendada auto sõidul ebamugavust tekitavat 
liikumist, vibreerimist ja igasugust võnkumist. Amortisaator on üpriski lihtsa ehitusega, sildindris 
olev õli liigub üles ja alla vastvalt kolvi poolt tekitatud jõule (mida omakorda tekitab auto 
võnkumine). Näiteks üle konaruste sõites see summutab auto võnkumist. Täpsemalt siis 
amortisaatori silindris olev kolb surub õli vastvalt siis selle keskel olevast avast sisse või välja, 
olenevalt jõust, mida auto liikumine tekitab. Selline õli hüdrauliline liikumine muudab autosõidu 
palju sujuvamaks. 

Roolivõimendi  abil on auto  rooli palju lihtsam keerata. Sselle töö hõlbustab hüdraulika. 
Hündropump pumpab  õli läbi rooli all asuva klapi, mis avaldab vastavat survet  paremale või 
vasakule poole pöörates. Olenevalt siis rooli asendist. Surve all olev õli tekitab hüdraulilise jõu, 
mis hõlbustab rooli keeramist märgatavalt. 
Haldus