Võib tunduda üllatav, et lühikese ajaga on võetud suruõhk kasutusele väga
paljudes valdkondades. Seda saab seletada asjaoluga, et paljudel juhtudel on
raske leida sobivamat energiakandjat. Millised siis on need head omadused, mis
on teinud suruõhu kasutamise nii populaarseks?
Kättesaadavus: Õhku leidub maakeral igal pool, seega on suruõhu
saamine võimalik kõikjal.
Transporditavus: Suruõhku saab torustiku abil lihtsalt transportida
suhteliselt kaugele, puudub vajadus töötanud suruõhu.
tagasijuhtimiseks.
Akumuleerimine: Paljudel juhtudel puudub vajadus kompressori
kasutamiseks, sest suruõhku saab eelnevalt
akumuleerida suruõhureservuaari, kust seda saab
kasutada vastavalt vajadusele. Samuti saab suruõhku
sel moel transportida.
Temperatuur: Suruõhuseadmed on tundetud temperatuuri
kõikumistele.
Plahvatusohtlikkus: Suruõhu kasutamisel puudub plahvatus- ja
süttimisoht, seega puudub vajadus kasutada
spetsiaalseid turvavahendeid.
Saastusoht: Suruõhk on puhas energiakandja; lekkivad torustikud
ei saasta keskkonda, mis on eriti oluline toiduainete-,
puidu-, tekstiili- ja galanteriitööstuses
Konstruktsioon: Suruõhuajamid on oma ehituselt analoogilised ja
seetõttu ka majanduslikult tasuvad.
Töökiirus: Suruõhk on kiiretoimeline energiakandja.
Pneumosilindrite abil saavutatav liikumiskiirus on
1-2 m/s, pneumomootorite pöörlemissagedus aga kuni
500000 min-1
.
Reguleeritavus: Suruõhu ajamite tööparameetrid on piiranguteta
reguleeritavad.
Ülekoormatavus: Suruõhuajamid on tundetud ülekoormustele.
Et täpsemalt määratleda suruõhu kasutusvaldkondi, on vajalik teada ka suruõhu
puudusi ja kasutuspiiranguid.
Õhu ettevalmistus: Kasutatav suruõhk peab olema puhas ja kuiv.
Vastasel korral põhjustab ta suruõhuseadmete
kulumist ja rikkeid. See eeldab heade suruõhu
ettevalmistusseadmete (filtrid, kuivatid, jne) kasutamist.
Õhu
kokkusurutavus: Pneumosilindrite kasutamisel ei saavutata ühtlast ja
mitme kolvi üheaegset liikumist.
Jõud: Suruõhku ei kasutata suurte jõudude saamiseks.
Sõltuvalt kasutatavast töörõhust (üldjuhul 700 kPa),
liikumisulatusest ja liikumiskiirusest oleks jõu
ülempiiriks umbes 20 000-30 000 N.
Kasutatud õhk: Töötanud suruõhk põhjustab müra, kuid seoses uute
helisummutite kasutuselevõtuga on see probleem
tänapäeval enamikel juhtudel lahendatav.
Kulutused: Suruõhk on suhteliselt kallis energiakandja. Samas
on pneumokomponendid efektiivsed, töökindlad,
ning suhteliselt odavad, mis enamikel juhtudel
kompenseerib suruõhu kõrge hinna.