•
Õigusaktid
–
Eesti
Vabariigi põhiseadus (PS)
–
Vangla
sisekorraeeskiri (VSKE)
–
Vangistusseadus
(VangS)
–
Haldusmenetluse
seadus (HMS)
–
Karistusseadustik
(KarS)
–
Avaliku
teenistuse seadus (ATS)
–
Justiitsministri
17.01.2007 määrus nr 4 "Kinnipeetava tingimisi enne tähtaega vabastamise
materjalide ettevalmistamise kord" (ettevalmistamise kord)
–
Justiitsministri
25.01.2001 määrus nr 11 " Kinnipeetava
vanglast vabastamise kord" (vabastamise kord)
•
Kohtulahendid
–
RKKK 3-1-1-91-06:
" Kuna vangistusest tingimisi ennetähtaegse
vabastamise (KarS §-d 76-77) instituut paikneb Karistusseadustiku V peatükis ja
kujutab endast karistuse kandmisest vabastamise viisi, on sellel instituudil
materiaalõiguslik päritolu. Kuid vangistusest tingimisi ennetähtaegne
vabastamine on ka olemuslikult materiaalõiguslik. Kuigi kohtuotsuses ei märgita
aega, pärast mille möödumist tekib süüdimõistetul õigus taotleda enese
vangistusest ennetähtaegset vabastamist, kuulub selline subjektiivne õigus
siiski isiku süüditunnistamisega kaasnevate materiaalõiguslike järelmite kogumisse."
–
RKHK 3-3-1-29-06:
"kinnipidamiskohas karistust kandev V. ´. tähtajalist elamisluba, et asuda
pärast karistuse ärakandmist abikaasa juurde Eestisse elama. V. ´.-i väitel oli
elamisloa taotlemise eesmärgiks legaliseerida elamine Eestis, mitte aga
taotleda vabaduskaotusliku karistuse kandmisest tingimisi enne tähtaega
vabastamist (vt käesoleva otsuse punkti 7 alapunkt 4). [--] V. ´. on abielus
17. aprillist 2003. VS §121 lg 3 järgi ei tohi välismaalasele, kes on olnud
abielus Eestis seaduslikult elava isikuga vähem kui kolm aastat, antava tähtajalise
elamisloa kehtivusaeg ületada ühte aastat ja seda elamisluba võidakse pikendada
järgneval kolmel aastal mitte kauemaks kui üheks aastaks korraga. Seega ei
oleks 7. mail 2004, kui siseminister tegi käesolevas asjas vaidlustatud
käskkirja, saanud V. ´.-ile anda elamisluba kauemaks kui aastaks. Elamisloa
saanuks anda kuni 7. maini 2005. V. ´. kannab vabadusekaotuslikku karistust
kuni 11. juulini 2006. Seega ei saanud siseministri 7. mai 2003. a käskkiri
rikkuda V. ´.-i õigust elada perekonnaelu. [--] Kuna elamisloa tähtaeg oleks
lõppenud enne seda, kui V. ´. vabaneb kinnipidamiskohast, siis ei saa
siseministri 7. mai 2004. a käskkirjaga elamisloa andmisest keeldumise
tagajärjeks olla V. ´.-i väljasaatmine Eestist."
–
RKHK 3-3-1-53-06:
"VangS § 76 lg 1 näeb ette, et vastavalt Karistusseadustiku sätetele võib
vangla direktor teha kohtule esildise kinnipeetava tingimisi enne tähtaega
vabastamiseks. VangS § 76 lg 3 sätestab, et enne tähtaega vabastamise esildise
rahuldamata jätmisel kohtu poolt võib seda korrata mitte varem kui poole aasta
pärast. Vangistusest katseajaga tingimisi ennetähtaegse vabanemise nii
sätestatud võimalust ei saa kolleegiumi arvates käsitada kinnipeetava
subjektiivse õigusena. Küll on aga kinnipeetaval Vangistusseadusest tulenev
subjektiivne õigus taotleda tingimisi ennetähtaega vabastamise avalduse
menetlemist vangla direktori poolt. VangS § 76 lg 5 sätestab:
"Välismaalasest kinnipeetava võib tingimisi enne tähtaega vabastada, kui
talle on antud elamisluba." Seega sõltub välismaalasest kinnipeetava
tingimisi enne tähtaega vabanemise võimalus otseselt elamisloast.
Välismaalasest kinnipeetava avalduse menetluse tulemus on ette ära otsustatud,
kui kinnipeetaval pole elamisluba. Seega võib elamisloa andmisest keeldumine
teatud tingimustel siiski rikkuda kinnipeetava õigusi või huve. See, milliseid
subjektiivseid õigusi või isiku huve võidakse kinnipeetavale elamisloa
andmisest keeldumisega rikkuda, sõltub konkreetsetest asjaoludest. Kodakondsus-
ja Migratsiooniametil pole tähtajalise elamisloa taotluse üle otsustamisel
pädevust kaaluda ennetähtaegse vabastamise võimalikkust. Kuid Kodakondsus- ja
Migratsiooniameti otsus mitte anda elamisluba võib kinnipeetava õigusi rikkuda,
kui selles otsuses tehtud kaalutlusviga muudab ennetähtaegse vabastamise
avalduse läbivaatamise võimatuks. [--]Asjaolu, et elamisloa puudumine ei riku
kinnipeetava õigusi, ei tähenda, et tema elamisloa taotlus tuleb jätta rahuldamata
või Välismaalaste seaduse (VS) § 135 p 6 alusel läbivaatamatult
tagastada. Elamisloa taotluste läbivaatamise praktika ei tohi kujundada
olukorda, kus tingimisi enne tähtaja lõppemist vangistusest vabastamise
avalduste läbivaatamisel diskrimineeritakse välismaalasi. Isiku õigused ja
avalik huvi ei saaks kahjustatud, kui Välismaalaste seadust rakendataks
mõistlikul moel. Kolleegium on seisukohal, et ka kehtiva õigusega ei satutaks
vastuollu, kui Kodakondsus- ja Migratsiooniamet lükkaks kinnipeetava elamisloa
taotluse menetlemise edasi ja teeks kaalutletud otsuse ajaks, mil kinnipeetaval
avaneb õigus esitada avaldus katseajaga tingimise ennetähtaega vangistusest
vabastamiseks. Kinnipeetaval peab aegsasti olema teada, kas ta saab taotleda tingimisi
ennetähtaega vabastamist."